Välkommen till Göteborg Vin & Deli den 20-21 mars på Svenska Mässan i Göteborg

Välkommen till Göteborg Vin & Deli den 20-21 mars på Svenska Mässan i Göteborg

Göteborg Vin & Deli är Göteborgs första vin- och delikatessmässa. Under två dagar samlas runt 50 vin- och dryckesproducenter/importörer tillsammans med delikatessföretag och lokala representanter. I Göteborg finns många stjärnkrogar, vinklubbar och saluhallar, men har saknats en mässa som har större inriktning på vin och delikatesser.

- Intresset för vin ökar ständigt i Sverige, man vill fördjupa sig i viners ursprung, druvor och karaktär. Därför har vi startat Göteborg Vin & Deli, säger mässansvarig Stanley Wong.

Trenden just nu pekar mot att konsumenter köper dyrare viner och att det finns ett stort intresse för vinets kvalitet, bakgrund och hur det framställts. När det gäller delikatesser syns nya matlagningstrender och ett ökat intresse för råvaror vilket innebär att antalet välsorterade delikatessbutiker har ökat.

- Vår ambition och mål är att besökarna ska få lära sig mer om vin och delikatesser under trevliga former. Så nästa gång man har en bjudning hemma kan man berätta mer om vinet man bjuder sina gäster på och man vet vad som passar som tilltugg, säger Stanley Wong.

På Göteborg Vin & Deli arrangeras ett antal spännande provningar. T ex två champagneprovningar med Richard Juhlin. Richard anses vara världens främsta champagneexpert och har världsrekord i antalet provade champagne.

Andra provningar:
• Introduktionsprovning med Munskänkarna
• Sensorikprovning med Munskänkarna Göteborg
• Chablisprovning, med viner från anrika Laroche
• Provning med den flerfaldigt prisbelönta Bin-vinserien från Penfolds
• Annorlunda Italien med Selezione Barbro Guaccero
• Vinmakaren vs terroiren med Lars Torstensson
• Champagneprovning med champagnebaren Forssèn & Öberg
• Sommelierens hemligheter med Vinlådan

Mer information och biljetter till försäljning finns på www.vinochdeli.se

Mässans öppettider är:
Fredag 20 mars kl 12.00-20.00.
Lördag 21 mars kl 11.00-19.00.

Ansökan om pressackreditering görs här >>>

Press Centre
Press Centre är öppet fredag-lördag kl 08.30-18.00, övriga tider hämtas pressackreditering i Informationsdisken.
Press Centre är beläget på plan 2 (R7) och nås via huvudentrén eller entrén till Gothia Towers. Press Centre är utrustat med arbetsplatser med datorer och skrivare. Här finns också pressmaterial från utställarna och information om Göteborg Vin & Deli och TUR 2015, som arrangeras parallellt.

För mer information om Göteborg Vin & Deli, kontakta:

Stanley Wong, mässansvarig Göteborg Vin & Deli
tfn 0708-12 34 36
E-post: stanley@maltidomarknad.se

Tommy von Brömsen, affärsansvarig Svenska Mässan
tfn 031-708 80 38
E-post: tommy.vonbromsen@svenskamassan.se

Svenska Mässan Mässor och Möten AB är en av Nordens största och ledande arrangörer av mässor, events och konferenser med fokus på att skapa nya och bättre affärer genom personliga och gränsöverskridande möten. Mässportföljen, som är i ständig utveckling, består av ett 30-tal egna varumärken jämte uppdragsmässor i ett brett spektrum av branscher. Vår ambition är att vara våra kunders mest affärsskapande partner.