Vinnare och förlorare på arbetsmarknaden i digitaliseringens tidevarv

Om 20 år är häften av alla nuvarande jobb på den svenska marknaden automatiserade och har tagits över av datorer. Vad kommer det att innebära för alla studerande som är på väg att välja utbildning?

En del av svaren finns i den rapport som Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF) tagit fram. Rapporten kommer att presenteras under ett seminarium på mässan Kunskap & Framtid av Eva Regårdh, kommunikationschef på SSF.

Den här studien är högintressant när man som ung funderar kring sin framtid. Vilka egenskaper och förmågor ska jag jobba med, vilka yrken är mer framtidssäkra än andra? Vissa jobb kommer bestå under lång tid? Samtidigt som datorerna ersätter allt fler yrken ger de också många fördelar, såsom bättre diagnoser inom sjukvården, självkörande och säkrare fordon, energisnålare system och förfinade analyser inom en rad områden. Och i många yrken kan människorna och datorerna samverka för bättre resultat.

Representanter för media är välkomna att besöka seminariet den 13 november kl 14.30-15.00 i sal 3. Då presenteras också den lista som innehåller yrken som i första hand påverkas. I topp ligger fotomodeller, kassapersonal och sekreterare. Minst berörs prästyrket, chefstjänstemän och speciallärare.

Pressackreditering görs här >>>

Hela studien kan läsas på Stiftelsen för Strategisk Forsknings hemsida:

Under mässans tre dagar kommer det att bjudas på drygt 60 kostnadsfria programpunkter som handlar om allt ifrån utlandsstudier och att åka iväg som au pair till information om hur det är att studera på olika universitet och högskolor i Sverige. Se hela programmet här >>>

För mer information, kontakta:

Fredrik Egelstedt, affärsansvarig Kunskap & Framtid, tfn 031-708 8203, e-post fredrik.egelstedt@svenskamassan.se
Eva Regårdh, kommunikationschef SSF, tfn 08-505 816 68, 073-358 16 68,eva.regardh@stratresearch.se

Fakta om Kunskap & Framtid
På Kunskap & Framtid, som arrangeras den 13-15 november, är målsättningen är att visa upp alla de möjligheter som finns till eftergymnasial utbildning samt kopplingen mellan utbildning och arbetsliv. På Kunskap & Framtid får besökarna svar på frågor om jobb, arbetsmarknad, studier, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering. Utställare är bl.a. högskolor/universitet, folkhögskolor, vuxenutbildningar, privata utbildningsanordnare, kvalificerad yrkesutbildning, utländska skolor, förmedlare av utländska utbildningar. arbetsgivare, branschorganisationer, myndigheter och förbund.

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.