Vitalis slog besökarrekord!

- Det här var super!
Så sammanfattar Thomas Lehmann-Nielsen på Imprivata sina egna - och flera andra utställares - slutintryck av Vitalis 2013.
Mässan blev den största hittills. Och konferensen satte nytt deltagarrekord.

Årets konferens och utställning, som avslutades igår torsdag, befäste Vitalis ställning som Sveriges och Nordens ledande mötesplats för eHälsa.
Konferensen samlade 1 158 delegater, ett hundratal fler än i fjol och alla tiders rekord. Utställningen, med fri entré, hade flera tusen besök och över 100 utställare - fler än någonsin. Även parallellmässan Leva & Fungera slog besökarrekord.

Anna Sandström, mässansvarig för Vitalis, försöker förklara framgången:
- Vi har lyckats fånga de angelägna och brännande frågorna, vilket också det ökade mediala intresset visar.
- Förhoppningsvis har vi bidragit till att lyfta upp eHälsofrågan på agendan, i såväl rikspolitiken som i landsting och kommuner.

Så här tyckte några konferensdeltagare om Vitalis 2013:
“Årets konferens var ovanligt bra. Spåret kring semantisk interoperabilitet gav mig en hel del. Men allra bäst var tisdagens paneldebatt med läkarna, där det framkom hur illa ställt det är med dagens IT-stöd.”
(Roland Frisdalen från Frösön, projektledare inom IT-branschen som besökt många Vitalis-konferenser)

“Jag har lyssnat på flera intressanta spår. Det bästa var nog patientsäkerhet och informationssäkerhet, där finns stora utmaningar. Jag fick också värdefull input kring förändringsledning. Man behöver alltid lite nytänk. Att alla systemleverantörer fanns på plats var också värdefullt, man kunde göra en riktigt bra omvärldsbevakning.”
(Annika Lagerqvist, verksamhetsutvecklare IT-stöd i Vaggeryds kommun, som i år var med för första gången)

“Det har varit många bra spår kring användbarhet, patientsäkerhet, läkemedel, teknik och invånartjänster. De allra bästa var de där man kombinerade teori med praktiska exempel, t ex SALA och den spännande utvecklingen i Uppsala”.
(Mattias Karlung, sjuksköterska och systemförvaltare, Södertälje sjukhus)

Och så här tyckte utställarna:
“För vår del var det första gången på Vitalis och jag är mycket positivt överraskad. Vi hade en perfekt placering, vid utsläppet från konferensen. Periodvis var det överfullt i montern. 300 personer svarade på vår enkät kring projekthantering och Lean-mognad. Vi har fått ett 30-tal riktigt heta kontakter och är, som sagt, mycket nöjda.“
(Rikard Henryson, Fujitsu)

“Vi var med för sjätte gången på Vitalis och jag måste säga att årets mässa var en av de absolut bästa vi upplevt! Vi hade inte en lugn stund, trots att vi hade många medarbetare i montern. Intresset för våra produkter, framförallt Cosmic Nova, har varit helt otroligt. Inte minst bland läkare och sjuksköterskor, som upptäckt att man kan få en skräddarsydd version, så att det blir en helt ny upplevelse.”
(Terese Hedin, Cambio)

“Snacka om kickoff! Det känns verkligen att vi tagit ett rejält steg in på den svenska marknaden, där vi inte funnits tidigare. Vår kortbaserade inloggning Single sign-on med virtuell desktop mötte en enorm respons på Vitalis. En av våra besökare, en högt uppsatt person inom vården i Sverige, räknade ut att man med vår lösning skulle spara in 5,5 miljarder kronor årligen när alla väntetider vid datorn förvandlas till effektiv vårdtid. Vi fick exakt de kontakter vi hoppades på, med landsting och andra vårdgivare. Det här kan bara beskrivas i ett ord: super!”
(Thomas Lehmann-Nielson, Imprivata)

Vill du veta mer?
Kontakta Anna Sandström, mässansvarig för Vitalis på Svenska Mässan, tfn: 031-708 82 41. Mer information: www.vitalis.nu

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag 600 anställda, en omsättning på 900 Mkr och generar årligen drygt 2,3 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se - www.svenskamassan.se

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85