Bistånd till civila samhället i Ecuador

Expressen publicerade i går en debattartikel där det står att svenska bistådsmedel via civila samhället går till Ecuadors regering. I det sammanhanget nämndes Svenska missionsrådet. Artikeln är missvisande, eftersom Svenska missionsrådet enbart stödjer projekt genom enskilda organisationer. Inga pengar går till den ecuadorianska staten.

Under 2012 stödjer vi inga projekt i Ecuador, men tidigare har vi stött utvecklingssamarbete genom Svenska Missionskyrkans samarbetskyrka IPEE. Dess biståndsstiftelse FACE verkar för att stärka kyrkornas arbete med  att förebygga hiv och aids, med att förbättra sin närmiljö och att påverka myndigheter att arbeta med miljöfrågor.