Två seminarier om migration i Almedalen

Migration och flyktingskap är temat för årets Kyrkornas globala vecka i november. Men vi tjuvstartar redan nu med två seminarier om migrationsfrågor under Almedalsveckan. Onsdag 6 juli handlar det om flyktingarna och gapet i skyddslagarna och fredag 8 juli om hur förändringarna i Nordafrika förväntas påverka EU:s framtida migrationspolitik.

I onsdagens seminarium, vars huvudarrangör är tidningen Dagen, medverkar Michael Williams, stiftskonsulent och ledamot i Sveriges Kristna Råds arbetsgrupp för migrations- och integrationsfrågor, tillsammans med Frida Johansson Metso, ordförande i FARR, och riksdagsledamoten Fredrick Federley (C).

I fredagsseminariet, som Svenska missionsrådet, Sveriges Kristna Råd, CONCORD Sverige och Sensus anordnar, medverkar George Joseph, tillsammans med EU-parlamentarikern Cecilia Wikström (Fp) och Karin Haglind från CONCORD.

Onsdag 6/7 10.00 — 11.30 Flyktingarna och gapet i skyddslagarna
Seminarium om hur de svenska asylbedömningarna förändrats av att "humanitära skäl" tagits bort ur lagstiftningen.
Arrangörer: Tidningen Dagen och (G) som i Gud
Medverkande: Frida Johansson Metso, ordförande, Farr. Michael Williams, stiftskonsulent, Sveriges Kristna Råds migrationsgrupp. Fredrick Federley (C), riksdagsman.
Plats: Frälsningsarmén, Krukmakarens hus, Mellangatan 21 Oscarsalen

Fredag 8/7 10.00 — 11.00 --  I Europas väntrum, seminarium om vad förändringarna i Nordafrika innebär för EU:s framtida migrationspolitik
Arrangör: Sveriges Kristna Råd, CONCORD Sverige, Svenska missionsrådet
Medverkande: Cecilia Wikström, EU-parlamentariker, Folkpartiet. George Joseph, arbetar med migration och flyktingfrågor, Caritas, Karin Haglind, CONCORD Sverige. Moderator: Michael Williams, Svenska kyrkan,.
Plats: Metodistkyrkan,  Adelsgatan 41

För ytterligare information:

Viktoria Isaksson, kommunikatör, 070-453 63 69

• Regering

• religiös läskunnighet

Svenska missionsrådet är en mötesplats för samtal om kyrkors och kristna organisationers internationella ansvar. I SMR möts 36 kyrkor, missionsorganisationer och biståndsorganisationer som arbetar för en rättvis värld.

Svenska missionsrådet, 172 99 Sundbyberg, 08-453 68 80, info@missioncouncil.se, www.missioncouncil.se.