Nya medarbetare till Moderådet

Katrin Wassdahl, Åsa Lundin och Maria Nilsson – tre modedesigner med bred erfarenhet från såväl svenska som internationella företag kliver in i olika roller på Moderådet från och med hösten 2004. Katrin Wassdahl tar huvudansvaret för arbetet med skoguiden, Maria Nilsson förstärker trendanalys kring dammode och Åsa Lundin axlar rollen som koordinator för den övergripande inspirationsguiden som speglar allmänna tendenser inom mode och heminredning. Katrin Wassdahl, som sedan tidigare är ett känt ansikte på Moderådet, har med sina drygt 25 år i modebranschen också breddat sin kompetens med produktutveckling av skor och väskor för Don Donna. Hon har även på senare år koordinerat och producerat visningar för Stockholm Modecenter och Nordens sko & väskmässa. Åsa Lundin, har arbetat för bl.a. H&M, Lindex och Twilfit. I slutet av 90-talet hade hon också olika uppdrag för den internationella trendbyrån Trend Union/Li Edeelkort. Efter specialstudier på Konstfack med fokus på färg och form under våren 2004 startade Åsa eget som frilansande designer och modetecknare. Maria Nilsson, startade sin bana som designer på H&M och Åhléns. Sedan 2002 har hon ett eget klädmärke och arbetar även parallellt som kostymör för dans med koreografen Anna Vnuk. Hon arbetar med ett antal filmprojekt, där mode, design och konst integreras, samt föreläser bl.a. på Beckmans och Högskolan i Borås. Svenska Moderådet är ett samarbetsforum för den svenska mode- och textilbranschen som verkar för mode i Sverige och utomlands. Moderådet analyserar och informerar om modets utveckling och producerar marknads- och trendmaterial i form av trendguider, konsultation och seminarier. För ytterligare information kontakta: Lotta Ahlvar / VD E-mail lotta.ahlvar@moderadet.se Tel +46.8.411 16 42 Mobil +46.709.70 95 86 Helena Mellström / Marknadschef E-mail helena.mellstrom@moderadet.se Tel +46.8.411 17 44 Mobil +46.702-62 26 27