Trender för h/v 04-05 som står i fokus under pågåendemodevecka i Stockholm

MODERÅDETS TRENDER FÖR H/V 04-05 Modebarometern för kommande höst och vinter pekar tydligt på 1920-och 1960-talsinfluenser. Det är ingen slump att dessa decennier dyker upp på modeagendan samtidigt. 60-talets modeskapare inspirerades av tjugotalets pojkflickor med sina kortklippta frisyrer och funktionella kläder. Gränsen mellan herr- och dammode blev suddigare – på 20-talet lekte man med gränsöverskridande androgyna stilelement och på 60-talet introducerades unisexmodet. Moderådet har listat några av de viktigaste trender och tendenser för säsongen höst/vinter 04-05 som står i fokus under modeveckan i februari i Stockholm. Inför den aktuella modevintern är det en kraftig dos Art Deco, med sin vurm för tekniska uppfinningar och geometriska och abstrakta mönster, som är aktuell. Parallella element finns på 60-talet med sin fascination för månlandningen och rymden. NOSTALGI Filmstjärnelooken från 1920- och 1930-talet inspirerar med en rejäl dos glitter och glamour. Art Deco-tiden (1909-1939) står i centrum med en artistisk blandning sprungen ur kubismens Paris, futurismens Italien och konstruktivismens Ryssland. Tonerna är kalla och ovanligt ljusa för en höstsäsong. Lång, smal och kantig syns silhuetten. Klänningen älskas av gammal som ung, särskilt tidsenliga varianter med ärmlös överdel och låg midja. De enkla, knappa skärningarna tycks dominera modet men det kan lika gärna handla om ojämna fållar eller klänningar med släp och fransar för en svepande kroppsnära silhuett. Frack och smoking inspirerar till eleganta kostymer och kavajer. Skjortor dekoreras med krås eller stråveck och bärs med fördel till en vidare byxa. Ulstern och den trekvartslånga rökrocken dominerar bland ytterplaggen. Tunna tyger som crêpe, siden och chiffong bärs för sig på damsidan eller kombineras med tyngre ulltyger och sammet som syns mest överallt på herr. Materialen är glänsande och skimrar metalliskt. Strass- och fjäderapplikationer förhöjer glamourfaktorn ytterligare. GRAFISKT En blandning av 60-talets färgrika estetik och ett mer sportigt samtida förhållningssätt sammanfattar det grafiska modet. De klassiska primärfärgerna rött, blått, grönt och gult mixas med en lite udda skala med starka toner som kleinblått, mentholgrönt och solgult. Färgkombinationerna är ofta djärva och ibland lugnas leken med hjälp av svart och vitt eller neutralfärger som sandbeige och olika kakikulörer. Pierre Cardin inspirerar med ett lätt futuristiskt formspråk med barnsliga detaljer som stora knappar och strategiskt utstansade hål i plaggen. Den kortkorta kjolen och klänningen drar blickarna till sig. Till barnsliga hängselkjolar sätts tajta polotröjor, täckande strumpbyxor i avvikande färger och platta lackstövlar. Smala byxor och kavajer minner om 60-talet medan överdimensionerade sportplagg stammar från 80-talet. Finast är att tänka i kontraster och att kombinera vida plagg med mer tajta. Silhuetten blir aldrig oversized rakt igenom. Klassiska Beatlesplagg som polotröjan, slipover, smala byxor och kavajer spelar första fiolen för herrar i en avslappnad kombination. ANDROGYNT Den androgyna stilen med en tydlig sexig underton älskas av kvinnor sedan länge. 80-talet spelar in med stilbildande Annie Lennox i snaggad frisyr och herrkostymer med breda axlar. För att lätta upp stämningen tar vi hjälp av den typiskt brittiska färgskalan; svart kombinerat med klarrött, antracitgrått, vitt, plommonlila, buteljgrönt, bläckblått och senapsgult. Herrkostymen är stommen i temat. Såväl smala varianter som 80-talsinspirerade oversized modeller med breda axlar uppskattas. Slipsen är ett måste, liksom den höga skjortkragen och ytterplagg som sneglat på klassiska herrockar. Den engelska skoluniformen bidrar med korta veckade kjolar och slipover. Även punken inspirerar; Johnny Rotten korsat med engelska internatuniformer och motorcykeljackan får sin välförtjänta revival. SKOGEN Stilen är ledig och vi klär oss i en mjuk silhuett och kläder som aldrig sitter åt. Som om man vore klädd för att gå på en skogspromenad. Korta, lätt utställda kjolar balanseras med ett par knähöga benvärmare, gummistövlar och en grovstickad bylsig tröja med värmande polo. Varma gröna tonar skapar en känsla av skog. Naturens egna färger inspirerar men vi tillsätter en gnutta mer intensitet. Midjekorta jackor dekoreras med diagonala blixtlås medan knäkorta kappor förses med axelklaffar och stora fickor samt diagonala skärningar som påminner om brittiska pilotuniformer. Mängder av praktiska ytterplagg prioriteras – inspirationen hämtas från funktionella friluftsplagg som kryddas med stänk av österrikisk folkdräkt. Accessoarerna har en framträdande plats i temat med värmande öronlappsmössor, hängslen liksom mjuka, stickade halsdukar, rymliga väskor och en kabelstickad ulltröja. Svenska Moderådet är ett samarbetsforum för den svenska mode- och textilbranschen som verkar för mode i Sverige och utomlands. Moderådet analyserar och informerar om modets utveckling och producerar ett brett utbud av marknads- och trendinformation i form av trendguider för mode, livsstil och heminredning samt ger företagsanpassad konsultation och håller branschseminarier vår och höst. I samband med modeveckor i Stockholm (februari, maj, augusti och november) koordinerar Moderådet press-scheman med visningar och aktiviteter som distribueras till media. Moderådet stödjer också unga formgivare genom stipendiat och verkar ideellt med t.ex. färgsättning av majblomman. För illustrationer eller mer information, kontakta: Lotta Ahlvar / Vd E-post lotta.ahlvar@moderadet.se Tel 08-411 16 42 / Mobil 0709-70 95 86 Helena Mellström / Marknadschef E-post helena.mellstrom@moderadet.se Tel 08-411 17 44 / Mobil 0702-62 26 27