​Högtryck på Svenska Möten i sommar

Mycket av sommaren försvann i ett lågtryck, men på Svenska Möten var det högtryck. Under juni och juli ökade försäljningen med 33 procent jämfört med förra året. – Vi har haft en hög och jämn försäljningstillväxt under hela året men vi hade inte förutspått en så pass kraftig ökning under sommarmånaderna, säger Pontus Esbo, försäljningschef på Svenska Möten.

Svenska Mötens försäljning ökade med totalt 33 procent under juni och juli jämfört med samma månader året innan. Med en ökning av antalet förfrågningar med 20 procent, har medarbetarna på plats haft mycket att göra under sommaren. Trots den höga arbetsbelastningen lyckades de öka antalet konverterade bokningar med sex procent.

Även andra faktorer spelar in.

- De senaste åren har vi sett en trend att semesterperioden är mer utspridd och att man går senare på semester. Jag tror även att det svala vädret har påverkat en del, säger Marianne Heidenberg, som är innesäljchef på Svenska Möten.

Även hösten ser lovande ut – bokningsläget är 26 procent bättre inför hösten jämfört med 2016.

- Ökningen är mycket tack vare våra duktiga medarbetare och den satsning vi gjort mot att gå från att vara ordermottagare till mötesrådgivare. Vi har sett att kundernas bokningsbeteende har förändrats. Möten som tidigare har bokats av vana vd-sekreterare eller assistenter, delegeras nu till ovana medarbetare. Därför har vi valt att utbilda våra medarbetare till mötesrådgivare och det är den satsningen vi nu ser resultatet av, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten