​Nu digitaliseras mötesbokningar

Svenska Möten ser nu ett trendbrott - allt fler väljer att boka möten och konferenser online. Vid lanseringen av den nya tjänsten för onlinebokning på Svenska Mötens webbsida för ett år sedan, var det en banbrytande nyhet i en traditionsbunden bransch. Nu börjar satsningen ge effekt. - Nu når vi helt nya målgrupper, säger Bibi Rydbacken, marknadschef på Svenska Möten.

Medan det länge har varit en självklarhet att boka hotellrum och restauranger online, har det varit svårare att kunna boka ett mötesrum på webben – än mindre till avtalspriser. Nya konkurrenter har dykt upp på marknaden men än så länge är Svenska Möten ensamma om att erbjuda direktbokning av möten och konferenser online med eller utan övernattning.

Det tar tid att förändra invanda beteenden men nu har vi kommit en bra bit på vägen att lära våra kunder att boka online på samma sätt som man bokar hotellrum. Vi ser att allt fler vill ha möjlighet att boka enklare möten själva, medan kunderna anlitar våra mötesplanerare för mer komplexa arrangemang, säger Louise Blomberg, som är ansvarig för webb och e-commerce på Svenska Möten.

Svenska Mötens kunder kan boka sina avtalade priser online genom att uppge en unik företagskod. Svenska Möten ser även en stor potential i små och medelstora företag som bara bokar enstaka möten.

Den anläggning bland Svenska Mötens medlemmar som kommit längst med onlinebokning på den egna webbsidan är Skåvsjöholm i Åkersberga.

- Vi märker att människor arbetar alla tider idag, exempelvis får vi många bokningar på söndagskvällar då vår bokning har stängt. Då är det bra att kunna erbjuda en enkel och smidig onlinebokning. Hittills har vi varit ganska ensamma om att erbjuda den tjänsten, vilket förstås har varit en fördel, säger Skåvsjöholms hotellchef Ulrika Jauer.

För mer information eller bilder, kontakta:
Bibi Rydbacken, marknadschef, bibi.rydbacken@svenskamoten.se tel. 070-896 18 11
Ulrika Jauer, hotellchef Skåvsjöholm, ulrika.jauer@skavsjoholm.se tel. 08-540 267 00