​Nytt rekordår för Svenska Möten

Trots att tillväxten av möten och konferenser i Sverige spåddes stå still under 2019, blev det Svenska Mötens starkaste år någonsin. För första gången förmedlade organisationen en försäljning över 430 miljoner kronor – en ökning med 9 procent jämfört med året innan.

Inför 2019 spådde branschorganisationen Visita* en stillastående volym för möten och konferenser. Undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer** indikerade i sin tur en i stort sett oförändrad efterfrågan på 0,6 procent under året. Trots detta förmedlade Svenska Möten en försäljning på 431 miljoner kronor 2019, en ökning med 9 procent jämfört med året innan.

- Att vi fortsätter att ta marknadsandelar på en stillastående marknad är ett resultat av att vi gör rätt prioriteringar och ett kvitto på att vi håller en genomgående hög kvalitet. Men det viktigaste av allt är att våra kunder är nöjda med vår leverans, säger Jannis Norén Karas, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten. – Nu tar vi sats mot nya mål, Sveriges nöjdaste kunder med Sveriges bästa möten!

Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn, men även en ökande medvetenhet om den faktiska kostnaden för möten och konferenser. Allt fler organisationer och företag inser värdet av att samla bokningar av externa möten och kringtjänster genom en professionell mötespartner för att få överblick och möjlighet att identifiera tids- och kostnadstjuvar.

Jannis Norén Karas på tel. 073-981 00 77 eller jannis.karas@svenskamoten.se

• svenska möten
  • boka möte
  • boka konferens