Elitplanen för svensk orientering klar

I samband med Svenska Orienteringsförbundets tränarkonvent på Bosön i helgen presenterades svensk orienterings nya elitplan. Elitplanen är elitverksamhetens konkreta plan och talar om vilka vägval den som vill utvecklas bör göra.

- Men elitplanen är mer än bara utstakad för eliten. Där finns också en utvecklingsplan för olika åldersgrupper, med syfte att höja kvaliteten på verksamheten även för ungdomar och juniorer. Då menar vi inte att de ska bli världsmästare, utan att de ska tycka att orientering är absolut roligast när man behärskar det. Vi tror att när vi har hög kvalitet på samtliga nivåer så får vi fler orienterare, och då förstås också fler som vill nå toppen, säger Pekka Nikulainen, idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet.

I första versionen av elitplanen finns en kravanalys där det beskrivs vad som krävs för att bli bäst i världen. Som grund ligger en unik undersökning i vilken inte mindre än 23 före detta världsmästare från olika länder beskrivit hur de nått toppen. En av dem som svarade var världens bäste orienterare för tillfället, fransmannen Thierry Gueorgiou, som i samband med tränarkonventet höll i en innovativ orienteringsträning inomhus för junior- och seniorlandslaget.

I kravanalysen betonas helhetstänkandet.

- Trots att vi delar in kravanalysen i fysik, teknik och mental tror vi att det är helheten som till sist avgör. Inom svensk orientering ska vi nu träna mer och mer efter det tänket, och det ska vi göra året runt. Vi har ju varje år 365 dagar att bli bättre orienterare, säger Nikulainen.

Elitplanen är tänkt att vara ett levande dokument och kommer att uppdateras kontinuerligt under 2009.

---

Pekka Nikulainen, idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet, 070-548 03 00

---

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se