Fritt fram för ljusstarka lampor i nattorientering

Nu är det fritt fram att ha pannlampor som motsvarar bilstrålkastare vid nattorientering. Svenska Orienteringsförbundets styrelse tog på fredagen beslut om att slopa alla former av begränsningar för ljusstyrka på pannlampor, trots att förslaget inför mötet var att ha kvar någon form av begränsning. Beslutet lär få många klubbar att börja fundera på vilken typ av lampor man ska ha när det är dags för årets Tiomila, med klassiska långa natten-sträckan, 28-29 april i Eskilstuna. Så det är fritt fram för bilstrålkastare på huvudet om man vill ha det? - Ja, men vi tror att det blir en form av självsanering. Löparna ska bära med sig batterier som klarar så starka lampor och det blir en balansgång mellan vikt på utrustningen och hur starkt lyse man vill ha, säger idrottschefen Thomas Hjert. Tidigare har begränsningen i reglerna för nattorientering varit satt till 20-wattslampor, något som kringgåtts under senare år med nya metallhalogenlampor. - Frågan är vilken nytta löpare kan dra av starkare lampor. Träd och buskar sätter ändå en begränsning för vad man kan se, fortsätter Hjert, och förklarar vidare: - Resonemanget bakom beslutet är att vi inte vill hämma utvecklingen och samtidigt tror vi inte att starkare lampor tar bort nattorienteringens särart. Dessutom har vi sneglat mot Norge och Finland som inte har några begränsningar i reglerna. Beslutet träder i kraft omgående och är ett besked som gör att det säkert blir ljusare i skogen på Natt-SM i Halland i mitten av april och Tiomila i Eskilstuna ett par veckor senare. --- För mer info: Thomas Hjert, idrottschef, 070-548 13 03 --- Svenska Orienteringsförbundets presskontakt Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@tele2.se Henrik Erickson, 08-587 720 72, 070-548 03 00, henrik.erickson@orientering.se Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@tele2.se Sören Emmervall, 08-587 720 05, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se Svenska Orienteringsförbundet Box 22 171 18 SOLNA Tel 08-587 720 00 Fax 08-587 720 88 E-post: info@orientering.se http://www.orientering.se

Annichen Kringstad

Presskontakt Kommunikationschef 070-6551557