Miljöhänsyn i O-Ringen Hälsingland

Miljön står i centrum när O-Ringen Hälsingland bygger landskapets största stad i Mohed utanför Söderhamn. 30 000 gästar förväntas bosätta sig på området mellan 15-21 juli. - Vi miljöanpassar anläggningen så långt det är möjligt, säger centralortschefen Sven Danielsson. Om 80 dagar invigs världens största orienteringstävling. Sex hälsingekommuner, 14 orienteringsklubbar och 1500 funktionärer går nu in i slutfasen av ett tre år långt förberedelsearbete. Under onsdagen inleddes uppbyggnaden av Centralorten på flygfältet i Mohed. Där kommer merparten av orienterarna att bo och leva under fem dagar. - Eftersom C-orten ligger på en vattentäkt måste vi vara rigoröst noga med all miljöhantering. Duschvattnet kommer till exempel att ledas till speciella bassänger som töms en gång per dygn, berättar Sven Danielsson. För att begränsa avrinningen av duschvattnet har O-Ringenarrangörerna valt att använda ett nytt effektivt system: - Miljöhänsynen går som en röd tråd i hela C-ortsuppbyggnaden. Det gäller allt vatten, sopor och annat avfall, säger Sven Danielsson. En jättelik camping, affärer, restauranger, danspalats och scener av olika slag kommer under våren och försommaren att färdigställas. - Jag upplever ett fantastiskt samarbete där ett helt landskap drar åt samma håll. Stödet från kommunerna och invånarna är stort. O-Ringen är som ett stort företag men där arbetet i huvudsak sker ideellt, säger marknadschefen Thomas Ericson. Arrangörerna av O-Ringen Hälsingland räknar med 15 000 deltagare. Efterfrågan på husvagnar och annat boende är stort. - För dagen behöver vi omgående 150 husvagnar för att mätta det akuta behovet, säger Karl-Erik Jonsson, vice generalsekreterare. En av de som redan anmält sig till O-Ringen är skidlegenden Torgny Mogren: - För mig har O-Ringen ett stort socialt värde. Man träffar gamla idrottspolare och upplever roliga saker tillsammans. I år kommer jag att bo i husvagn och springa Vasaloppsklassens samtliga fem dagar. Hälsingland har arrangerat O-Ringen en gång tidigare. Det var 1981. Även då med Mohed som centralort: - Vi klarade det då och ska göra det minst lika bra den här gången, avslutar Sven Danielsson entusiastiskt. Kontaktperson: Thomas Ericson, marknadschef O-Ringen Hälsingland, 070-55 96 826

Annichen Kringstad

Presskontakt Kommunikationschef 070-6551557