Tinne grävde ”guld” i USA

Tinne grävde ”guld” i USA

Hon har tolv segrar i bagaget från USA med sina tre Grand Prix-hästar. Don Auriello, eller Anton som han kallas, är stjärnan i stallet just nu. Han gjorde fyra starter och vann alla fyra gånger. Tinne skrattar och säger:
- Hundra procents utdelning. Det är inte illa.

Det är andra vintern i rad Tinne laddar upp i Florida.
- Det är otroligt att få tävla så här ofta och på den här nivån.
Fler och fler av de europeiska toppryttarna väljer Tinnes metod.
- Det har varit bra och erkänt duktiga internationella domare. Det gör att jag är nöjd både med ridningen och poängen hästarna har fått. Det är relevanta siffror, menar Tinne.

Stjärnan Anton har fått 75 procent, vilket är mycket bra. Men lika roligt har det varit för Tinne att ge Divertimento ett internationellt genombrott.
- Han är den stora överraskningen. Han har blivit så väl mottagen av domarna. Han tog fem segrar.

Tinne har börjat träna på sin nya kür, fria programmet till musik, inför världscupfinalen.
- Holländaren Cees Slings gör min kür. Han har gjort Anky van Grunsvens fantastiska kürer, berättar Tinne.
Holländska Anky har med dessa kürer tagit tre OS-guld i rad, 2000 med Bonfire, 2004 och 2008 med Salinero.

Klart är att Tinnes nya kür görs till Anton. Han ska nu få göra sin mästerskapsdebut i världscupfinalen. Tinnes Favourit tog tre segrar i Florida. Men han får lämna över till Anton.
- Anton har visat att han klarar publiktryck och konstiga miljöer, som Ericson Globe och hallen i Odense, Danmark.

Efter världscupfinalen är det dags att flytta utomhus igen.
- Jag rider Lingen i Tyskland, Rotterdam, München och så Falsterbo, berättar hon.
Hon ska också hinna tävla ännu en lovande häst Exalibur Avalon.
- Han kommer nog att starta i Lövsta Dressage Challenge. Det är tävlingen för unga hästar på väg mot Grand Prix.
Så Tinne fortsätter att producera och leverera.