Hanna Etzner, Årets hästskötare, fick ta emot priset av Tobias Mattsson, Ryttargalans jury, och Maria Guggenberger, ATG, på Ryttargalan. Foto: Roland Thunholm

ATG bakom Årets hästskötare och guldkorn från Ryttargalan

Hanna Etzner är Årets hästskötare, ett pris som delas ut i samarbete med ATG för att hästskötare är en av de viktigaste kuggarna i varje ridsportteam. Nu finns guldkornen från Ryttargalan i ett sammandrag producerat av Kanal 75.

Ryttargalan, som ägde rum på 24 november på Grand Hôtel i Stockholm, hyllar ridsportens hjältar och årets händelser. Nu finns guldkornen från galan i ett halvtimmeslångt sammandrag producerat av Kanal 75.

Se sändningen här

- Oavsett disciplin är hästskötaren en nyckelperson i kretsen kring hästen. Därför känns det självklart att ATG, med vår bredd av satsningar inom hela hästnäringen, delar ut priset till Årets Hästskötare, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef på ATG.

Årets hästskötare 2021 heter Hanna Etzner och bor Mönsterås. Det var hon som såg till att mamma Louise Etzner Jakobsson, Klintehamn, och hästen Goldstrike B.J kom till Paralympics i medaljform.

Familjen runt paraddressyrryttaren Louise Etzner Jakobsson är visserligen alltid ett tajt team, men inför Paralympics i Tokyo blev uppladdningen minst sagt speciell.
- Först en ny häst och sedan en bruten fot bara veckor innan start var väl inte de bästa förutsättningarna för Louise, säger Hanna Etzner.
- Först vågade hon inte berätta att hon hade brutit foten för mig, men eftersom ingenting är omöjligt för Louise så det var ju bara att börja planera, rida och ta sig ut på tävlingsbanan igen, säger Hanna Etzner som inte tävlat på länge men satt upp och såg till att Goldstrike B.J. fick bästa uppladdning inför Paralympics.

- Han har en liten räv bakom örat, men är väldigt mysig att ha och göra med, säger hon om Goldstrike B.J, eller Goldie, som han kallas.
Genom att själv rida och förbereda Goldie inför resan till Tokyo, fick Hanna bra känsla för vad han behöver och djupare förståelse och Louise förutsättningar som ryttare. Insikter värda guld som starkt bidrog till framgångarna i Paralympics.
- Jag minns hur vi trodde att vi hade bärgat ett brons men fick reda på att det var ett silver. Då kom tårarna.

Motivering
Medaljframgångarna för paradressyrryttaren Louise Etzner Jakobsson är en ren familjeaffär. Bakom senaste silvret i Paralympics i Tokyo var det dottern Hanna som ryckte in som hästskötare, coach, hjälpreda och assistent när mamma Louise gav sin in i den paralympiska elden för andra gången. Hanna var ett ovärderligt stöd för hela teamet i Tokyo. Och när Louise bröt foten veckorna innan start, var det Hanna som satt upp och såg till att stilige Goldstrike B.J. var i silverform.