Förra årets totalsegrare i Folksam Elitallsvenska, Österlens Ridklubb.

Dags för årets laghoppningshelg

Nu är det dags för årets stora laghoppningshelg. På fem platser runt om i landet står semifinalplatser i Folksam Elitallsvenska på spel.

Folksam Elitallsvenska rids med två omgångar kommande helg, en på lördag och en på söndag. Närmare 150 ryttare de fem seriernas 37 lag ska göra upp om semifinalplatserna.

På lördagskvällen efter dagens omgång uppdateras ställningen i grupperna. På söndagen blir det spännande då poängen i elitallsvenskan delas ut med koefficient, och det kan bli rejäla omkastningar i tabellerna.

På söndag kväll är det klart vilka 15 lag som får komma till semifinalen på Strömsholm första helgen i juni.

Förra årets totalsegrare, Österlens Ridklubb, ligger trea i tabellen i Södra gruppen inför helgens avgörande.

Strömsholms Ridsportförening som vann semifinalen på sin egen hemmaplan förra året, toppar tabellen i Östra gruppen.

I Mellersta gruppen leder Åby Ridklubb och i Västra gruppen toppar Nääs Hästsportförening tabellen.

I Norra gruppen är man redo för avgörande efter att två omgångar redan ridits. Gävle Ryttarsällskap leder här.

Rikstäckande serier som Folksam Elitallsvenska är inte vanligt förekommande i andra länder. Folksam är stolt sponsor till elitallsvenskan.

Folksam Elitallsvenska genomförs på fem orter runt om i landet 4-5 maj och den helgen avgörs vilka 15 lag som går vidare till semifinal under Strömsholmsdagarna på Strömsholm. Folksam Elitallsvenska semifinal rids den 8 juni i två omgångar.

Klubbarna som tar emot för helgens tävlingar är:
Södra gruppen, Henriksdals Ryttarförening
Västra gruppen, Nääs Hästsportförening
Östra gruppen, Sundbyholms Horse Center RF
Mellersta gruppen, Värnamobygdens Ryttarförening
Norra gruppen, Brunflo Ryttarsällskap, endast omg 3

Följ Folksam Elitallsvenska HÄR

Deltagande lag;
Södra gruppen: Dagstorpsortens RF, Vellinge HF, Skyrup CC RF, Fjälkestads RK, Österlens RK, Sydslättens RF, IM Sportriders RF
Mellersta gruppen: Åby RK, Vaggeryd Skillingaryds RK, Loviseholms SK, Älmhult Linnébygdens RK, Värnamobygdens RK, RK Udden
Västra gruppen: Billdals RK, Nääs HF, Halmstads FK, Varbergs RK, Fjärås HR, Trollhättan ST, Lilla Edets RK, Hallands Equestrian RF
Östra gruppen: Enköpings RK, Södertäljde RK, Jump Club RF, Västerås RS, F Runsten Equestrian, Vänsta RF, Strömsholms RSF, F Skästa RC
Norra gruppen: Bollnäs SR, Näsets RS, Gävle RS, Stöcke PF, Borlänge RS, Piteå RK, Nansta SR, Gagnefs RK

Aktuell ställning

Regler

Folksam är idrottens försäkringsbolag och är sedan flera år stolt samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet och Elitallsvenskan.