Henrik Ankarcrona, Jens Fredricson och Henrik von Eckermann efter VM-guldet 2022. Nu är de på väg mot ännu ett mästerskap. Foto: Johanna Lundberg/Bildbyrån (ej fri för publicering)

De åker till Milano – svenska EM-laget i hoppning uttaget

Efter svenska OS-guld och VM-guld har det blivit EM-år. Italienska Milano är värdstad för mästerskapet dit det svenska hopplandslaget åker för att rida om ännu en titel. Och för att bygga ny rutin inför Paris 2024.
- Det är ett jättestarkt lag som har potential att gå långt, säger förbundskapten Henrik Ankarcrona.

Fem svenska ekipage har tagits ut till Europamästerskapet som avgörs 30 augusti – 3 september:

Henrik von Eckermann – Iliana
Rolf-Göran Bengtsson – Zuccero
Jens Fredricson – Markan Cosmopolit
Petronella Andersson – Castres van de Begijnakker Z
Wilma Hellström – Cicci BJN

Nytt EM-upplägg
En nyhet till årets EM är att alla fem ryttare får rida mästerskapet. Fyra ryttare ingår i laget och en ryttare startar individuellt.
- Jag är jätteglad för det här upplägget. Jag har själv varit med och drivit på det i FEI:s hoppkommitté, säger Henrik Ankarcrona.

- Att åka med som reserv har förut i princip inneburit att allting redan är över efter första hästbesiktningen. Nu blir det en enorm skillnad. För mig som förbundskapten är det superbra att kunna ta ut någon med mindre erfarenhet och ändå ge den ryttaren eller hästen riktig erfarenhet av att göra ett helt mästerskap.

Det svenska laget är en mix av rutin och framtidshopp, med ett öga på nästa års OS i Paris.
- Det är en laguppställning som bygger mot framtida mästerskap. Alla hästar debuterar på mästerskapsnivå förutom Cosmopolit. Det är samtidigt ett väldigt starkt lag med tre otroligt erfarna ryttare i Henrik, Rolf-Göran och Jens, säger Henrik Ankarcrona, som vill förbereda fler ekipage inför OS-året.
- Det här är hästar och ryttare som absolut har potential att vara med nästa år.

Även om en av målsättningarna i Milano är att bygga rutin, så vill det svenska laget mer än att bara delta.
- Vi kommer inte att vara det högst rankade laget inför mästerskapet, men jag vet att vi har en laguppställning som har det som krävs för att gå hela vägen.

Fakta svenska ekipage
Henrik von Eckermann
Född: 25 maj 1981, hemort: Kessel, Nederländerna, klubb: Östra Sörmlands Lantliga RF
Häst: Iliana (född 2013, e. Cardento 933, u. Destiny, ue. Gentleman, uppf: J.A.M. Bocken, äg: Dufour Stables)
Meriter: OS-guld lag 2021, VM-guld individuellt 2022, VM-guld lag 2022, VM-silver lag 2018, EM-silver lag 2017, EM-brons lag 2013, Världscupguld final 2023, Världscupbrons final 2018, Världscupbrons final 2017

Rolf-Göran Bengtsson
Född: 2 juni 1962, hemort: Itzehoe, Tyskland, klubb: Flyinge Hästsportklubb
Häst: Zuccero (född 2012, e. VDL Zirocco Blue, u. Zaresa, ue. Caretino 2, uppf: Hanno Koehncke, äg: Holsteiner Verband)
Meriter: OS-silver individuellt 2008, OS-silver lag 2004, EM-brons lag 2013, EM-guld individuellt 2011, EM-brons individuellt 2001, EM-silver lag 2001

Jens Fredricson
Född: 14 december 1967, hemort: Löberöd, klubb: Flyinge Hästsportklubb
Häst: Markan Cosmopolit (född 2011, e. Cohiba, u. Olida, ue. Calido I, uppf: Sören Savgren, äg: Interbreed/Strömsholms Marketenteri)
Meriter: VM-guld lag 2022, EM-brons lag 2013, Världscupbrons final 2022

Petronella Andersson
Född: 28 april 1991, hemort: Meise, Belgien, klubb: Lillhagens Ridklubb
Häst: Castres van de Begijnakker Z (född 2011, e. Coriano, u. Arianne van de Durmstede, ue. Palestro vd Begijnakker, uppf: Ann Keisse, äg: Stephex Stables)
Meriter: Individuellt silver young rider-EM 2012, lagbrons young rider-EM 2012

Wilma Hellström
Född: 26 april 1993, hemort: Valkenswaard, Nederländerna, klubb: Billdals Ridklubb
Häst: Cicci BJN (född 2011, e. Ci Ci Senjor Ask, u. Tittut BJN, ue. Tornesch 1042, uppf: JM Sohlman, äg: WH Sporthorses)
Meriter: Världscupfinal 2023 (14:e plac), lagbrons young rider-EM 2012

Så gick det senast
Senaste Europamästerskapet i hoppning reds i Riesenbeck, Tyskland, 2021. Peder Fredricson tog brons individuellt med Catch Me Not S. Det svenska laget slutade på fjärde plats.

Alla EM-resultat genom tiderna

Granngården stolt sponsor av svensk hoppning.

Henrik Ankarcrona

Förbundskapten hoppning +46 702 46 02 70