Fälttävlan storsatsar med en ny cup

Fälttävlan storsatsar med en ny cup

Svenska Cupen Fälttävlan rids på fem deltävlingar i tvåstjärnig och sex deltävlingar i enstjärnig klass. Serierna avslutas med en final i september.
Förutom prispengar finns mer pengar att hämta i finalen för ryttarna enligt ett bonussystem.
Runsten Equestrian sponsrar Svenska Cupen Fälttävlan och är värd för finalen på sin anläggning söder om Stockholm.

Tågarpsortens Lantliga Ryttarförening är värd för den första deltävlingen och här startar bland andra Linda Algotsson, Viktoria Carlerbäck, Anneli Persson och Sandra Gustafsson.

- Bonussystemet ska locka ryttarna att rida så många deltävlingar som möjligt och att starta i finalen, säger Lars Christensson, Svenska Ridsportförbundets Fälttävlanskommitté.
- Det ger också indirekt ett stöd till arrangörerna som får många starter på sina tävlingar.

Svenska Cupen Fälttävlan arrangeras på två- och enstjärnig nivå där de yngre ryttarna och yngre hästarna är i början av sin tävlingskarriär.
- Det ger en extra morot att börja eller fortsätta tävla och säkrar återväxten i sporten, fortsätter Tomas Werngren, ordförande i Svenska Ridsportförbundets Fälttävlanskommitté.
- Vi har fantastiskt fina internationella framgångar just nu, och det ska vi fortsätta att ha även framledes.

I Svenska Cupen Fälttävlan kan varje ekipage kan samla bonuspoäng på alla deltävlingar. Bonuspoäng motsvarar championatspoäng i alla deltävlingarna och i finalen blir det dubbla poäng. De ekipage som sedan rider finalen får en bonus motsvarande 50 kronor för varje erhållen poäng i Svenska Cupen, totalt cirka 60 000 kronor.
Finalen arrangeras av Årsta Runstens Sportryttare på anläggningen Runsten Equestrian söder om Stockholm.
Segraren i finalen tvåstjärnig klass får 15 000 kronor och segraren i den enstjärniga 10 000 kronor.
För toppekipagen i bonuspoängtabellen väntar dessutom en extra slant. De tre ekipagen med flest bonuspoäng i den tvåstjärniga klassen får dela på 30 000 kronor med 15 000 till segraren. I den enstjärniga klassen finns 20 000 extra med 10 000 kronor till segraren.

Totalt finns i Svenska Cupen Fälttävlan cirka 175 000 kronor att rida om, lite beroende av hur bonussystemet faller ut.
Runsten Equestrian sponsrar Svenska Cupen Fälttävlan och Svenska Ridsportförbundets Fälttävlanskommitté stöttar bonussystemet med administration och ekonomiska medel.

Tomas Werngren, ordförande Svenska Ridsportförbundets Fälttävlanskommitté, 070-645 0669
Lars Christensson, Svenska Cupen Fälttävlan, 0709-991834, , larschristensson@telia.com
Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35

Svenska Cupen Fälttävlan Tvåstjärnigt