Fälttävlanslag med medalj i sikte

Fälttävlanslag med medalj i sikte

Tre dagar kvar. På torsdag drar EM i fälttävlan igång med dressyr. Platsen är skotska Blair Castle och förbundskapten Staffan Lidbeck har målsättningen klar.
- Vi ska definitivt kriga om en medalj.

De sex svenska ekipage som representerar Sverige är Sara Algotsson Ostholt med Reality, Johan Lundin med Johnny Cash, Ludwig Svennerstål med Franzipan, Niklas Lindbäck med Cendrillon, Anna Nilsson med Luron och Louise Svensson Jähde med Viva. Fyra ryttare ingår i laget.
- Lagryttarna tar jag ut på plats. Visst har jag redan en idé om vilka det blir men jag vill se att alla hästar går igenom besiktningen först, säger Staffan Lidbeck.

Efter ett skadedrabbat år är flera av ryttarnas förstahästar inte tillgängliga för EM. Ludwig Svennerstål, Niklas Lindbäck och Louise Svensson Jähde rider alla sina andrahästar.
- Om vi hade haft förstahästarna i laget hade det varit kristallklart att vi skulle gå in och försvara silvermedaljen från EM i Malmö. Som det är nu tror jag ändå realistiskt att vi kan vara med och rida om en bronsmedalj, säger Staffan Lidbeck.
Mästerskapet är också sista chansen för Sverige att kvala ett lag till OS i Rio de Janeiro nästa år. Men OS-platsen är just nu sekundär, menar förbundskaptenen.
- Vi kan inte gå in och sikta på att komma femma för att klara en OS-plats. Istället ska vi gå in riktigt hårt och kämpa för den där bronsmedaljen.

Blair Castle ligger vackert på det skotska höglandet i nationalparken Cairngorms, mitt emellan Perth och Inverness. Det vita slottet från 1200-talet omges av kullar och berg. Det är med andra ord en kuperad terrängbana som väntar ryttarna på lördag.
- Det är risk för att det blir blött och tungt i terrängen. Jag tror att det kan bli som i VM i Frankrike förra året med väldigt mycket tidsfel. Det lär inte bara bli en dressyrtävling där ryttarna stannar på sina dressyrstraff, menar Staffan Lidbeck.

Imorgon tisdag lämnar svenskgänget träningslägret i Bishop Burton, öster om Leeds, för att resa mot Skottland. Sista övningen blir programuppridning i dressyr under tävlingslika förhållanden. Ryttarna har också hunnit med bland annat banhoppningsträning och en match i paintball. Och vinnarmentaliteten verkar det inte vara något fel på.
- Det var ryttarna mot hästskötarna. Jag var med ryttarna och vi vann fyra av fem matcher, berättar Staffan Lidbeck.

10-13 september EM i fälttävlan - Blair Castle, Storbritannien