Falsterbo Horse Show - sommarens stora hästfest!

Falsterbo Horse Show - sommarens stora hästfest!

7-15 juli Skandinaviens största utomhusevenemang inom ridsport är igång. Falsterbo Horse Show bjuder i helgen på dressyr och hoppning av yttersta världsklass.

Toppryttarna kommer från hela världen till Falsterbo. Här anordnas den prestigefyllda dressyrserien World Dressage Masters med världens bästa dressyrryttare. Tinne Vilhelmson Silfvén vann serien för säsongen 2011/2012. Nu kommer hon till Falsterbo för att plocka poäng för säsongen 2012/2013. Hon får tufft motstånd i landslagskollegan Patrik Kittel som ska försvara segern från fjolårets tävling i Falsterbo. Tysklands toppryttare Isabell Werth är också klar för start. Övriga svenska ryttare i den femstjärniga dressyren är Rose Mathisen, Sofie Lexner och Maria von Essen. I den trestjärniga dressyren startar Charlotte Haid-Bondergaard, Kristian von Krusenstierna, Mattias Jansson, Malin Hamilton och Ebba von Essen.

I hoppningens toppliga FEI Nations Cup Top League deltar åtta av världens bästa ridsportnationer. I Falsterbo rids den sjätte omgången i serien och här hoppas Sveriges lag kunna plocka värdefulla poäng. Falsterbo är också sista chansen att se de svenska ryttarna på hemmaplan innan OS i London. Klara för start i de internationella hoppklasserna är Angelica Augustsson, Malin Baryard-Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson, Henrik von Eckermann, Jens Fredricson, Lisen Bratt Fredricson, Peder Fredricson, Linda Heed, Douglas Lindelöw, Helena Persson, Emma Emanuelsson och Fredrik Jönsson.
Rolf-Göran Bengtsson kommer till Falsterbo som rankad världsetta för sjunde månaden i rad!

FEI Nations Cup rids på fredagen. På lördag är det dags för populära Falsterbo Derby där ryttarna tar sig an den långa och tuffa derbybanan som innehåller bland annat bank, vattengrav och uthopp från banan.
De internationella hoppklasserna avslutas på söndagen med Longines Falsterbo Grand Prix. En 1,60-hoppning som förra året fick en historisk segrare genom fransmannen Patrice Delaveau. Han var den första att ta hem en dubbel i Falsterbo genom att vinna både derbyt och Grand Prix.

I Falsterbo får även morgondagens stjärnor chansen att visa upp sig. Det anordnas finaler för 5-, 6- och 7-åriga hästar i både hoppning och dressyr.

Program, finaler mm (komplett program på arrangörens hemsida)
Onsdag 11 juli
14:00 Gina Tricot Future Elite kür, unga ryttare final
14:30 Longines Falsterbo Grand Prix

TV-tider
FEI Nations Cup Top League direktsänds i FEI TV fredag 13 juli klockan 15:25 och sänds via Eurosport klockan 22:00.

Falsterbo Horse Show innebär inte bara internationell toppsport, utan är även en totalupplevelse med spänning, show, fest och trevliga människor. År 2011 hade evenemanget över 61 200 besökare och TV-sändningar från tävlingarna visades i hela 71 länder.

Arrangörens hemsida: www.falsterbohorseshow.se
Twitter: http://twitter.com/#!/FalsterboHShow
App för iPhone: http://itunes.apple.com/us/app/falsterbo-horse-show/id441252949?mt=8&ls=1
App för Android: https://market.android.com/details?id=com.RSS1.java&feature=search_result