De svenska ryttarna ger allt inför hemmapubliken i Scandinavium. Peder Fredricson red hem en tredjeplats när världscupfinalen hölls i Göteborg förra året. Foto: FEI/Liz Gregg

​Första svenska hoppryttarna klara för Gothenburg Horse Show

Förbundskapten Henrik Ankarcrona har tagit ut sju svenska hoppryttare till Gothenburg Horse Show 19-23 februari.
- Ryttarna laddar för fullt för att komma hem och visa upp sig för hemmapubliken. Det är alltid en fantastisk stämning i Scandinavium, säger han.

Publiken i Scandinavium kommer att bjudas på det bästa svensk hoppsport har att erbjuda. Klara för start i de femstjärniga hoppklasserna är:

Peder Fredricson
Henrik von Eckermann
Malin Baryard Johnsson
Fredrik Jönsson
Stephanie Holmén
Douglas Lindelöw
Angelica Augustsson Zanotelli

- Göteborg är alltid en höjdpunkt under inomhussäsongen. Vi vill väldigt gärna komma hem och visa publiken att de internationella framgångarna inte är en tillfällighet, säger Henrik Ankarcrona.

Ytterligare ryttare kommer att tas ut i nästa vecka.
- Vi har elva seniorryttare totalt till de femstjärniga tävlingarna. Sen tillkommer fem U25-ryttare också i samarbete med Lövsta Future Challenge, berättar Henrik Ankarcrona.

Gothenburg Horse Show är sista deltävlingen i Longines FEI Jumping World Cup, västeuropeiska ligan. Peder Fredricson ligger bäst till av svenskarna på en 25:e plats. 18 västeuropeiska ryttare kvalar till finalen i Las Vegas 15-19 april.
- Peder har fortfarande en god chans att ta sig till finalen. Han hoppas givetvis plocka poäng både i Bordeaux och Göteborg, säger Henrik Ankarcrona.

Aktuell ställning