Genrep för stjärnorna - sista chansen följa träningen

Pressinformation från Stockholm International Horse Show 2008-11-17

Generalrepetition inför "Stjärnornas hoppning" på Stora Wäsby Gård, Upplands Väsby. För vägbeskrivning Klicka HÄR
Tid: Från 11.00-(ryttarna rider i två grupper mellan cirka 11.00- 13.00)

De har övat hela hösten. Om tolv dagar rider de in i Globen och Stockholm International Horse Show.
I morgon, tisdag, har du chansen att se ryttarna i hästshowens populära kändishoppning repa tillsammans för sista gången.
En hel bana ska bemästras och hindren pyntas för adventsstämning, precis som i Globen. Deltagarnas utmaning är att hoppa en bana felfritt och snyggt eftersom prestationen i grundomgången bedöms enligt ett stilhoppningsprotokoll. Ett handikappsystem tar hänsyn till ryttarnas färdigheter. För hur skulle annars ridproffset och tv-bonden Peter Gustafsson kunna utmana Bygglovs Mats "Bygg-Matte" Carlsson som precis inlett sin karriär på hästryggen...

Här är stjärnorna som hoppar i Globen
Jessica Almenäs, programledare bland annat för fotbollsgalan ikväll
Linda Bengtzing, artist
Wille Crafoord, trubadur och kompositör
Mats Carlsson, nattklubbschef och känsissnickare från TV4
Karin Mattsson, Riksidrottförbundets ordförande
Petra Nielsen, dansare, musikalartist just nu i "Footloose"
Therese Andersson, sångerska och musikartist just nu i "Footloose"
Blossom Tainton, personlig tränare med eget tv-program i SVT, Toppform.
Peter Gustafsson, hästbonde från "Bonde söker fru" i TV4.

"Stjärnornas hoppning" var en Globen-nyhet i fjol och en publikfavorit där kända profiler ger sig ut på okända äventyr. Kändisarna köar för att få vara med i intensivkursen i hoppning och rida i Globen och det ser ut som om projektet kommer att få ett starkt startfält även nästa år. Ryttarna rider på lånade hästar, förutom Linda Bengtzing och Peter Gustafsson som ställer upp på sina egna hästar. För Linda blev återföreningen med ridsporten i fjol så rolig att hon blev hästägare på kuppen. Hopptränare är Lena Bredberg, Stora Wäsby Gård. "Fröken i obs-klassen" där nybörjarna Mats Carlsson och Wille Crafoord går, är Anna Persson, Lennartsnäs Säteri.

Stockholm International Horse Show 28-30 november
www.stockholmhorseshow.com