Gothenburg Horse Show - Frank Rothenberger ny banbyggare i Göteborg

Gothenburg Horse Show - Frank Rothenberger ny banbyggare i Göteborg

Pressinformation från Gothenburg Horse Show 2014-01-30

För första gången bygger den världsberömda banbyggaren Frank Rothenberger banorna under världscuptävlingarna i hoppning, Longines FEI World CupTM, under Gothenburg Horse Show. Till sin hjälp har han Enköpingsbaserade banbyggaren Peter Lundström.

Det är svårt att hitta en banbyggare som är mer meriterad än Frank Rothenberger – han har byggt åtskilliga VM-banor, EM-banor, världscupbanor och nationshoppningsbanor. Men han har aldrig byggt i Göteborg tidigare.
- Frank var med som assisterande banbyggare under Gothenburg Horse Show i början av 90-talet, men han har aldrig byggt själv här. Vi är oerhört glada att Frank direkt tackade ja på vår förfrågan att komma till oss, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Frank Rothenbergers banor är kända för att vara tekniskt svåra och utslagsgivande på ett rättvist sätt. Han kan som ingen annan hitta nya bansträckningar och tekniska kombinationer som utmanar ekipagen. Scandinaviumarenans speciella form ger både nya möjligheter och utmaningar även för en rutinerad ringräv som Frank.

Förberedelserna har pågått sedan i somras tillsammans med Gothenburg Horse Shows hinderkonstruktörer och den assisterande banbyggaren Peter Lundström.  Den 26 februari får vi se resultatet när hästarna välkomnas in i Scandinavium för 38:e året i rad.

Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, 0722-32 56 05
Matilda Hjertstrand, pressansvarig Gothenburg Horse Show, 0709-79 56 31