Gothenburg Horse Show - Lotterihästen ger pengar tillbaka till sporten

Gothenburg Horse Show - Lotterihästen ger pengar tillbaka till sporten

Pressinformation från Gothenburg Horse Show 2014-01-16

Under Gothenburg Horse Show’s fem tävlingsdagar har publiken åter igen chans att vinna en ridhäst. Lottpriset är fortfarande 20 kronor och överskottet går till ungdomsstipendier inom ridsporten.

Varje år delar Stiftelsen Göteborg Horse Show ut stipendier till ungdomar som vill satsa vidare inom ridsporten. Pengarna kommer från lotteriets överskott och går till ungdomar mellan 16 och 21 år som gör en seriös elitsatsning inom rid- och körsporten. Även ridklubbar och distrikt kan erhålla stipendium för ungdomsverksamhet och för fortbildning av juniorer och unga ryttare.

Förstapriset i årets lotteri är ridhästen PENNSYLVANIA, sto, född 2008. Vinstvärde 130.000 SEK

2:a pris

Hästtrailer, Thule Exellent Grand Prix. Vinstvärde 125.000 SEK

>> Fullständig vinstplan

Pennsylvania (e. Peking 952343, u. Destiny, ue. Don Schufro - Stanford) är ett trevligt sto född den 8 juni 2008 på Bollerups lantbruksinstitut. Hon är 167 cm i mankhöjd. Ridmässigt är hon lugn och stabil med ett bra temperament. Pennsylvania har visats på fölbedömning, 3-årstest samt kvalitetsbedömning.

På 3-årstestet bedömdes Pennsylvania vara en feminin, välutvecklad häst med djup välliggande bog, lång öppen ländrygg med ett välformat kors. Rörelserna är rena och vägvinnande. Betyg 8,7,8,8,8,7,7,7. 46 poäng som gångartshäst, 44 som hopptalang.

2011 betäcktes hon med gångartshingsten Ampere 1225 och 2012 föddes stofölet Adele.

Lotterna går bara att köpa under tävlingsdagarna 26 februari - 2 mars. Vinstnummer till första och andra pris dras under sista föreställningen på söndagen. Kanske sitter vinnaren av lotterihästen på läktaren då!

Dragningslistan publiceras på www.gothenburghorseshow.com senast 3 mars. Den kommer också att publiceras i Tidningen Ridsport, Hästmagazinet, Hippson, GP och Häst&Ryttare.

Vinsterna skall vara uthämtade senast 1 juni 2014.

Söndag klockan 13.00
Den sista föreställningen på söndagen startar klockan 13.00. De som köpte biljetter tidigt kan ha en annan uppgift utskriven på biljetten. Föreställningen inleds med finalen i Youngster Tour och avslutas med världscuphoppning.
>> Starttider föreställningar

Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, 0722-32 56 05
Matilda Hjertstrand, pressansvarig Gothenburg Horse Show, 0709-79 56 31

Regioner