Häckstjärna gör gästspel på årets SM-helg

Pressinformation från Strömsholmstävlingen 5-8 juni - 2008-05-28

Missa inte årets SM-helg på Strömsholm. Årets upplaga av Strömsholmstävlingen den 5-8 juni bjuder på inte mindre än fem SM-finaler.
Programmet innehåller bland annat på SM i fältävlan för seniorer, young rider och juniorer samt finalerna i ATG Ridsportallsvenskan och Agria Final i Ponnyallsvenskan, dvs lag-SM i hoppning för häst och ponny. Till det kommer hoppning, dressyr, elittävling för islandshäst, högtidligt nationaldagsfirande och mycket mer.

På söndagsförmiddagen blir det dessutom hoppning av en helt annan kaliber. Häckstjärnan Jenny Kallur och landslagsryttarinnan Linda Heed finns med i startfältet i kaninhoppningen. Det blir en spännande uppgörelse på dressyrbanan innan Grand Prix-hästarna tar över fyrkantsspåret.
- Det är en folkfest för hela familjen. Här finns verkligen något för alla, från försäljning, till islandshästar, dressyr, hoppning och fälttävlan, säger Anneli Carlström på Ridskolan Strömsholm.
Tävlingarna avgörs som traditionen bjuder i de natursköna omgivningarna vid Strömsholms slott i Västmanland. Hoppningen och dressyren på banorna bakom slottet och fälttävlans terräng rids nere på Österängen. Nytt för i år är ponnydressyr och dessutom blir det tredubbelt SM för fälttävlan när juniorer, young rider och seniorer slåss om medaljerna.

ATG Ridsportallsvenskan, lag-SM i hoppning, avgörs på lördagen den 7 juni. Fjolårssegrarna Hamre Ridklubb från Västerås missade med små marginaler en finalplats och kommer därför inte att kunna försvara sin seger från 2007.
Finallag är: Gävle Ryttarsällskap, Umeå Ryttarförening, Ölands Ryttarförening, Bankeryds Ridklubb, Nääs Ryttarförening, Varbergs Ridklubb, Strömsholms RSF, Djursholms Ridklubb, Sölvesborgs Ridklubb och Helsingborgs Fältrittklubb.

Agria Final i Ponnyallsvenskan Elit, lag-SM i ponnyhoppning, rids på fredagen på Slottsbanan bakom Strömsholms slott. Vetlandaortens Ryttarföreningen vann lag-SM förra året efter en spännande sekundstrid i omhoppning mot Djursholms Ridklubb. Inget av lagen har kvalat till final i år.
Finallag är: Kumla Ridklubb, Ryttarkamraterna Kumla, Trosa Vagnhärads Ridklubb, Östra Sörmlands L Ryttarförening, Vikbolandets Ryttarförening, Mjölby Ridklubb, Fjärås Hästsportförening, Varbergs Ridklubb, Malmö Civila Ryttarförening, Helsingborgs Fältrittklubb, Bollnäs Ridsällskap och Gävle Ponnyklubb.
I samband med finalen delar Agria ut ett pris till Bästa hejaklack. Klubben kan alltså bli svenska mästare både i laghoppning och få pris i att heja högst och bäst. Priset är en clinic med Charlie Siemerling, hopplärare på Ridskolan Strömsholm.

SM i fälttävlan avgörs med terrängritt på Österängen, en populär utflykt för många besökare. Picknickkorgarna brukar stå tätt när ryttarna gör upp på den spännande banan. Regerande mästare för seniorer är Sara Algotsson, för unga ryttare Christoffer Forsberg och på juniorsidan Hannes Melin. Både Christoffer Forsberg och Hannes Melin kommer till Strömsholm. I seniorklassen får vi se några av de ryttare som hoppas på en OS-biljett. Magnus Gällerdal och Viktoria Carlerbäck, nybliven världscupsegrare i Malmö, kommer till SM.

Hoppningen pågår hela helgen och avslutas med Grand Prix - Prins Gustaf Adolfs minnespokal. I startfältet finna bland andra hoppningens förbundskapten Maria Gretzer, Linda Heed som också prövar lyckan i kaninhoppning, Emma Emanuelsson, Niklas Arvidsson, Niklas Jonsson, Helena Persson och Ann-Sofie Oscarsson.
På dressyrbanan får vi bland andra se Jan Brink med Biggles och Maistro, förra årets utropstecken på de internationella dresyrbanorna, Emma Karlsson med Faradera, och den unga men mycket talangfulla Sara Henrietta Bergström Källström.

Sveriges bästa islandshästekipage inom senior och young rider gör upp på ovalbanan och passbanan på Utnäslöt. Det blir tävlingar hela helgen i tölt, fyrgång, femgång och olika passgrenar.

Nationaldagen 6 juni högtidlighålls på Slottsbanan 11.30-12.00 med tal och sång. Amy Diamond underhåller och i Stenköket intill slottet blir det konstutställning på hästtemat med både fotografier och skulpturer.

HÄR hittar du mer om tävlingarna, komplett tidsprogram och preliminära startlistor http://www.stromsholmstavlingen.se/

Pressansvarig: Åsa Engström, asa.engstrom@stromsholm.com
Ackrediteringsformulär finns på hemsidan - Klicka HÄR

För mer information om Strömsholmstävlingen: Caroline Olsson, biträdande tävlingsledare, 0220-45 104, caroline.olsson@stromsholm.com