Helena Persson vann Volkswagen Grand Prix i Umeå

Helena Persson vann Volkswagen Grand Prix i Umeå

Helena Persson, regerande mästare i Volkswagen Grand Prix från finalen på Flyinge i fjol, vann även årets andra delfinal i Umeå med sin EM-häst Bonzai H. Hon toppar också tabellen efter två deltävlingar den här säsongen.

- Idag var det svårt och det var skönt att ha en häst med överkapacitet som Bonzai H, menade Helena Persson som var på ett strålande humör efter sin seger i söndagens delfinal.
Hon mötte i omhoppning med winning round sex andra ryttare. Men ingen av dem lyckades vara dubbelt felfri som Helena och Bonzai H.
Närmast var Niklas Arvidsson från Helsingborg med lille hingsten Cobolt.
- Jag ångrade mig lite när jag såg hur stor banan var – att jag valde Cobolt och inte Click and Cash. Men han gjorde det bra. Nu får jag ändra taktik. Två år i rad har jag vunnit kvalen och varit tvåa i finalen. Nästa gång vill jag vinna finalen, säger Niklas Arvidsson.
Han riktade en maning till de sydsvenska ryttarna.
- Jag har 120 mil hit och det är värt att köra den sträckan. Med tanke på hur bra publiken är och hur välkommen man känner sig. Det är som att rida på Scandinavium under Gothenburg Horse Show. Publiken är med en hela tiden.
Trea den här gången var svenskirländaren John Hickey med belgiska hästen Fairplay van net Hellehof.
- Fler borde komma hit och rida inför fullsatta läktare. Det är en härlig känsla.
Fyra var Niklas Jonsson, även han rutinerad landslagsryttare, tävlandes för Strömsholm, med hästen Caral.
Femma och sexa är två unga damer som vill slå sig in som seniorer, Victoria Wallenstam med Capitano Paul Z från Billdal och Wilma Hellström med Cillarney från Göteborg och numera bosatt utanför Strängnäs.

Volkswagen Grand Prix, 1,50-hoppning med winning round
: 1) Helena Persson, Årsta Runsten SR, Bonzai H 0+0 41,86 2) Niklas Arvidsson, Helsingborgs FRK, Cobolt 0+4 40,59 3) John Hickey, Årsta Runsten SR, Fairplay van het Hellehof 4+0 42,61 4) Niklas Jonsson, Strömsholms RSF, Caral 4+4 41,40 5) Victoria Wallenstam, Billdals RK, Capitano Paul Z 4+4 41,81 6) Victoria Wattenstam, Varbergs RK, Cillarney 4+4 42,59 7) Emma Emanuelsson, Jump Club RSF, Benedetto 0+8 42,62

Volkswagen Grand Prix 2015
Deltävling 1: 31 juli-2 augusti – CSI3*, Varberg, Varbergs Ridklubb