Årets ridskolehäst - Quinn. Foto: Svenska Ridsportförbundet

Inför Ryttargalan - årets ridskolehäst utsedd

En cool klippa som kan det mesta. Årets ridskolehäst 2018 heter Quinn och kommer från Mariestads Ridklubb.
- Tänk om vi kunde klona Quinn brukar vi säga här på ridskolan. Han uppfyller verkligen alla kriterier på en perfekt ridskolehäst, säger Alexandra Larsson, som nominerade honom till priset.

Årets ridskolehäst är ett pris som delas ut för andra året för att hylla ett av Sveriges viktigaste hästjobb – ridskolehästen. En läromästare, en första förälskelse, någon som alltid lyssnar, som ger energi och minnen för livet. Quinn är en av cirka 10 000 ridskolehästar och ponnyer som är i tjänst på landets 462 ridskolor.

Alexandra Larsson har funnits i Mariestads RK i 22 år, som lektionsryttare, instruktör och numera som engagerad ideell.

Hon tvekade inte en sekund att nominera Quinn till priset.
- Han är en perfekt ridskolehäst för att han kan gå med alla, små barn som inte når med benen nedanför sadeln och med rutinerade ryttare och göra galoppombyten. Och det bästa han vet är att hoppa! Då blir det fart!

Ridskolehästar betyder så mycket för så många och att utse en vinnare är därför näst intill omöjligt. Men efter en genomgång av hundratals nomineringar fastnade Svenska Ridsportförbundets Ridskole-och Utbildningssektion för läromästaren Quinn.

Så här lyder motiveringen:
Coole Quinn är en fantastisk allroundhäst, den snällaste av snälla, älskad av alla hos Mariestads RK. Han kan allt men hoppar helst, gärna både i terräng och på bana, men har också testat tornerspel med den äran! Quinn är en riktig läromästare som kan gå med alla elever. Han har ett hjärta av guld. En ridskolehäst som Quinn, skulle man helt enkelt vilja klona.

Om Quinn
Quinn (heter egentligen Quinar L)
Brun, valack född 2007, e Quebex u Lucki Wander, 168 cm

Mariestads Ridklubb bildades 1971 och har idag 350 medlemmar varav cirka 200 rider på ridskolan. Den ideella föreningen svarar för ridskoleverksamheten, 26 grupper/vecka. Ridskolan har Svenska Ridsportförbundets kvalitetsmärkning.

Priset delas ut på Ryttargalan på Grand Hôtel i Stockholm den 28 november.

HÄR kan du läsa mer om Quinn och Årets ridskolehäst