Irma Karlssons härliga EM-guld

Irma Karlssons härliga EM-guld

Irma Karlsson, 21 år, från Bollnäs, tog Sveriges tredje EM-guld genom tiderna för unga ryttare (16-21 år).
- Det känns fantastiskt, säger hon från lastbilen på väg hem från italienska Arezzo där mästerskapet avgjordes.
Där bak i lastbilen färdas guldklimpen hästen Cornet 39.

Första svenska guldmedaljören i ett mästerskap för unga ryttare var Helena Lundbäck. Året var 1997 och hästen hette Mynta.
Fem år senare red Helena i det svenska VM-laget i Jerez, Spanien, och tog lagsilver och var i slutfinal individuellt.
2010 kom nästa guldmedalj genom Douglas Lindelöw och hästen Talina.
Idag är Douglas med i landslagets spetstrupp och nominerad på långa listan till VM.
Att vinna ett EM i denna åldersklass är stort. De som har gjort det har alla sedan gjort internationell karriär.
Irma har kört en kopia på Douglas upplägg inför EM.
Hennes tränare heter Agnetha Lindelöw, Douglas tränare och mamma.
Agnetha har själv ridit internationellt och vann bland annat SM-guld 2002.
- Agnetha har varit med mig hela tiden under EM. Det kunde inte bli bättre, säger en jublande glad Irma.
Irma Karlsson är född och uppvuxen i Bollnäs och hann gå gymnasiet klart i bandymetropolen.
- Sedan flyttade jag till Hörby för att träna på Fulltofta hos Agnetha.
På den vägen är det, och Douglas och Irma är ett par.
- Det var väldigt roligt, dubbel glädje att Douglas var placerad med Casello i Villach Treffen, Österrike, igår.
Vägen fram till EM-guldet för Irma var ganska rak.
- Det började ju bra i tidshoppningen. En felfri första omgång i laghoppningen. Då började jag känna av pressen lite, berättar Irma.
I andra omgången av laghoppningen kom helgens enda nedslag.
- Det gav mig ett bättre slagläge. Jag visste att jag hade chans att slå mig fram till en medalj. Men att det skulle räcka till guld trodde jag inte.
Irma har inte riktigt smält guldet ännu.
- Nu gäller det att ladda om och försöka utvecklas som senior. Jag siktar på Volkswagen Grand Prix hemma i Sverige mot seniorerna till att börja med. Så ska jag väl också försöka komma ut internationellt under hösten.

Fakta:
Namn: Irma Karlsson
Ålder: 21 år
Bor: I Hörby, uppvuxen i Bollnäs och rider för Bollnäs Ridklubb.
Meriter: SM-silver som junior, SM-brons som Young rider, trea i Gothenburg Horse Show Young Rider Krafft Cup, seger i internationell Grand Prix, 2014, Sopot, Polen.

Sarah Thunholm, Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 09 32