Julia, Amanda och Karolina får Agrias ryttarstipendium

Karolina satsar på London 2012, fjortonåriga voltigören Amanda hävdar sig redan bland seniorerna och den framgångsrika ponnyryttaren Julia satsar mot EM. Tre duktiga ryttare får Agrias stipendier på 50 000 kronor för att kunna fortsätta utvecklas mot toppen.

Kampen om Agrias stipendier är tuff - Sverige har många duktiga unga ryttare som även är goda ambassadörer för hästsporten. Till slut föll juryns val på hoppryttaren Karolina Lindbom, dressyrryttaren Julia Aspnäs och voltigören Amanda Andersson.

Agria Ponnyryttare - Julia Aspnäs, 13 år från Åhus, dressyr
Julia Aspnäs är i topp bland dressyrens B-ponnyer, tillsammans med sin kompanjon Findus har hon mängder av vinster och placeringar. I år red Julia, precis som 2007, hem SM-guldet och vann dessutom samtliga klasser hon och Findus ställde upp i under mäster¬skapet. Julia är en positiv och glad ryttare, som gärna berömmer och unnar sina tävlingskompisar framgång, och det gör henne till en god representant för sporten. Julia älskar även att sjunga och har tidigare uppträtt vid EM - nu hoppas hon få tävla istället.

Agria Juniorryttare - Amanda Andersson, 14 år från Laholm, voltige.
Amanda Andersson är en av Sveriges bästa voltigörer som hävdar sig även bland seniorerna. Amanda tävlar i svår klass med sitt lag från Laholmsortens Lantliga RF och har representerat Sverige internationellt under flera EM och VM. Amanda satsar nu på en individuell karriär, med målet att kvala till EM och VM. Amanda har använt sin envishet för att få den kunskap hon har idag, och nu delar hon generöst med sig till andra och får på så sätt sporten att växa.

Agria Young Rider - Karolina Lindbom, 19 år från Fjärdhundra, hoppning.
Karolina Lindbom har haft ett bra 2008. Med ett SM-guld utomhus och ett SM-brons inomhus på Just Jackie toppar hon rankinglistan över unga ryttare i 1,50-klasser. Karolina utbildar sina hästar själv och delar gärna med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Det gör henne till en bra ambassadör för hästsporten. Under 2009 satsar Karolina på att göra fler internationella starter, med OS i London 2012 som ett långsiktigt mål. För stipendiet vill Karolina träna för Peter Eriksson.

Under Stockholm International Horse Show den 30 november tar de emot stipendierna som ska hjälpa dem framåt i deras tävlingskarriärer.

För mer information eller pressbilder, besök www.agria.se eller kontakta:
Suzanne Burdén, marknadssamordnare Agria Djurförsäkring 073-964 21 81 eller
Emelie Samuelsson, Svenska Ridsportförbundet 070-979 56 31.
Du kan också kontakta stipendiaterna: Karolina Lindbom 070-285 02 90, Julia Aspnäs 0708-24 72 60, Amanda Andersson 076 835 58 78