Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 12 2012

Norrköping Horse Show satsar på underlaget
Norrköping International Horse Show gör en rejäl satsning på tävlingsplatsen vid Åby Ridklubb inför sommarens tävling som blir den tolfte i ordningen.
Grusarenan är snart ett minne blott och fibersanden som så många ryttare frågat efter kommer på plats i mitten av april.
Tävlingsplatsen vid Åby Ridklubb utanför Norrköping ska få helt nytt underlag, och Norrköping Int Horse Show satsar på den fibersand som används bland annat på Ericsson Globe i samband med Stockholm International Horse Show och i Scandinavium när det är Göteborg Horse Show.
Ben Agterberg och det holländska bolaget De Grondslag lovar att det ska bli en arena med högsta kvalitet.
- Vi hoppas att detta ska bidra till att våra tävlingar blir ännu bättre, säger tävlingsledare Claes Pettersson som ser fram emot att välkomna ryttarna till arenan de två sista helgerna i maj.
Claes Pettersson, tävlingsledare 0709-51 98 50
Agneta Elovsson, Åby Ridklubb 070-9147503
Norrköping International Horse Show 17-27 maj http://www.norrkopinghorseshow.se/
Separat inbjudan kommer när underlaget är redo att komma på plats

Vi längtar till Italien…
Den fyra veckor långa Toscana Tour i Arezzo, Italien startar i helgen. Touren är traditionellt utomhuspremiär för de svenska hoppryttarna och det är många som ställer kosan mot Italien.
Och där är våren verkligen på plats. 24 grader varmt rapporteras från tävlingsplatsen i utkanten av Arezzo.
Till tourens första helg kommer bland andra landslagsryttarna Malin Baryard-Johnsson, Peder Fredricson, Lisen Fredricson, Linda Heed och Erika Lickhammer.
Under de fyra veckorna touren varar kommer ett trettiotal svenska ryttare att vara en eller flera veckor i Italien. I år är Sverige tillbaka i FEI Nations Cup Top League, hoppningens toppliga med åtta nationshoppningar på lika många tävlingsplatser. Förbundskapten Sylve Söderstrand kommer att vara på plats vissa helger för att se landslagsryttarna och börja planera för hur laguppställningarna ska se ut i toppligan.
Ryttarna kan ta med flera hästar till touren eftersom det finns klasser både för de yngre hästarna och de mer rutinerade och låta dem få en tidigare start på utomhussäsongen än de kan få här hemma.
Arrangörens hemsida: http://www.arezzoequestriancentre.com/inglese/
Start och resultatlistor:  http://eventcontent.hippoonline.de/662/662zeitplanENG.htm?style=hippo
Tävlingshelger: 20-25 mars, 27 mars - 1 april, 3 - 8 april, 10 - 15 april

Runstenshoppet blir ännu större
Pressinformation från Årsta-Runstens Sportryttare
Runstenshoppet, den 14-17 juni, presenterar i år en rad nyheter. Det blir dubbla tävlingsbanor, högre premier, en utökad satsning på regional nivå samt en publikfriande laghoppning.
I år uppgår tävlingens premier till över 500 000 kronor. En stor del av dessa tilldelas vinnaren av Runsten Equestrian Grand Prix, hela 100 000 kronor. Tvåan får 60 000 kronor och trean 25 000 kronor. I en satsning på den stora skara ryttare på regional nivå erbjuds 10 000 kronor till vinnaren av Lilla Finalen, en klass som går över hinderhöjden 1,20 m.
Även Runsten Equestrian Young Rider Cup har fått högre premier där 30 000 kronor tilldelas vinnaren, 20 000 till tvåan och 15 000 till tredjeplacerade.
Under fredagen kommer en underhållande lagklass att avsluta dagens tävlingar. I lagklassen paras de åtta bästa killarna respektive tjejerna från den föregående 1,40-hoppningen ihop till åtta lag. Det blir en stafetthoppning med åtta hinder var, där den totala tiden räknas. Vinnarna tilldelas 30 000 kronor.
För att ha möjlighet att ta emot alla ryttare som vill tävla under helgen arrangeras tävlingarna i år på två tävlingsbanor med parallella klasser.
Runstenshoppet arrangeras av Årsta-Runstens Sportryttare i Grödinge, söder om Stockholm.
Arrangörens hemsida: http://runstenshoppet.se/
Kontakt: Fredrik Starck, informationsansvarig, 0737 38 67 47 fredrik.starck@arsta-runsten.se

Förbundsinfo
Svenska Ridsportförbundets distrikt har sina årsmöten under mars månad.
Förutom årsmötesförhandlingar firas Svenska Ridsportförbundets 100-årsjublieum och många distrikt har egna arrangemang i anslutning till sitt årsmöte.
Nedan hittar du datum och plats tillsammans med länk till distriktet i din närhet.
22 mars Västmanlands Ridsportförbund, Västerås
24 mars Gävleborgs Ridsportförbund, Bollnäs
24 mars Värmlands Ridsportförbund, Karlstad
25 mars Dalarnas Ridsportförbund, Borlänge
25 mars Mittsvenska Ridsportförbundet, Härnösand
25 mars Östergötlands Ridsportförbund, Linköping
26 mars Skånes Ridsportförbund, Höör
28 mars Västergötlands Ridsportförbund, Vara
28 mars Örebro Ridsportförbund, Örebro
29 mars Göteborg och Bohusläns Ridsportförbund, Stora Höga
29 mars Stockholms Läns Ridsportförbund, Solna
31 mars Gotlands Ridsportförbund, Visby

Aktuella ackrediteringar
19-22 april ´s-Hertogenbosch, Holland världscupfinaler i hoppning och dressyr, Rolex FEI World Cup Final Jumping, Reem Acra FEI World Cup Final Dressage. Ackreditering görs på arrangörens hemsida http://www.indoorbrabant.com/en/press/. Sista dag 23 mars. Hotellbokning kan göras på bifogade dokument
Arrangörens hemsida: www.indoorbrabant.com
Pressansvarig: Denise van der Net, +31 (0)6 27 03 16 74, info@denisevandernet.nl

Mediaguiden
Du vet väl att Ridsportförbundets Mediaguide är full av intressant och värdefull information för dig som bevakar ridsporten.
Här finns bland annat presentationer över de olika grenarna, förklaringar till ridsportens fikonspråk, kompletta mästerskapsresultat sedan OS i Stockholm 1912 och biografier över landslagsryttarna.

Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35

I vårt pressrum på MyNewsDesk http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/svenska_ridsportforbundet följer du vad som händer i ridsporten 2012.