Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet och Strömsholmstävlingen

För mer information: Åsa Engström, pressansvarig, 0704-38 16 32 Jenny Blomqvist, Ridskolan Strömsholm 0709-30 83 74 Pressackreditering på Strömsholmstävlingens hemsida http://www.stromsholmstavlingen.se/ Strömsholmstävlingen - fyra dagars tävlande i slottsmiljö En gång om året får hästarna komma in på den gröna banan bakom Strömsholms slott och nu är vi snart där. Nästa helg är det dags för de traditionella Strömsholmstävlingarna och markerna kring det gula slottet fylls av hästar, ponnyer, ryttare, funktionärer, publik och utställare. I år blir det hoppning, dressyr och fälttävlan plus en mängd trevliga kringarrangemang. SM-finalerna i laghoppning för både häst och ponny avgörs också under helgen. Tävlingsdatum är 3- 6 juni och en mängd namnkunniga ryttare kommer i alla tre grenarna. Dressyr Dressyren får både en internationell runda och en nationell runda i år. Nordiska mästerskapen i dressyr ska avgöras och Sverige, Norge, Finland och Danmark skickar lag. För Sverige rider Louise Nathhorst, Maria Eriksson, Camilla Toll och Rose Mathisen. ¤ Mästerskapet avgörs med Grand Prix Final på tisdag 6 juni. Ungdomsryttarna, juniorer och unga ryttare, får varsin runda i dresyren förutom den "vanliga lilla rundan" så det lär bli eleganta uppvisningar och ritter på dressyrbanan hela helgen. Hoppning Strömsholm är traditionellt plats för lag-SM. I ATG Ridsportallsvenskan gör tio lag upp om SM-medaljerna i två omgångar. Till SM-final i år kommer Näsets Ryttarförening, Gävle Ryttarsällskap, Ängelholms Ryttarförening, Sölvesborgs Ridklubb, Varbergs Ridklubb, Onsala Ryttarförening, Örebro Fältrittklubb, Linköpings Fältrittklubb, Nyköpings Ridsällskap och hemmalaget Strömsholms Ridsportförening. Regerande svenska mästare i laghoppning är Sölvesborgs Ridklubb. ¤ Final ATG Ridsportallsvenskan måndag 5 juni, första omgången börjar 12:00 I Agria Final Ponnyallsvenskan är det tolv lag som gör upp medaljerna. Efter tre kval i sex zoner har finalisterna blivit klara. Till SM-final för ponny kommer Helsingborgs Fältrittklubb, Fjälkestads Ridklubb, Varbersg Ridklubb, Stora Lundby Ridklubb, Vaggeryd Skillingaryd Ridklubb, Mjölby Ridklubb, Östra Sörmlands L Ryttarförening, Trosa Vagnhärads Ridklubb, Heby Ryttarförening, Kumla Ridklubb, Norrbotten Alliansen och Bollnäs Ryttarsällskap. Regerande svenska mästare i laghoppning ponny är Rappestads Ridklubb. ¤ Final Agria Ponnyallsvenskan söndag 4 juni, första omgången börjar 11:00 Förutom SM-finalerna är det hoppning i dagarna fyra på slottsbanan. De stora klasserna är Grand Prix för ponny, både kategori C och D, Lilla Grand Prix och Stora Grand Prix. ¤ Alla klasserna rids tisdag 6 juni med första start 9:00. Stora Grand Prix har beräknad starttid 13:00. I startfälten får vi bland andra se förbundskapten Maria Gretzer, Linda Heed, Lisen Bratt Fredricson, Anders Lidbäck, Niklas Arvidsson och sensationsmannen från Göteborg, Niklas Jonsson. Niklas Jonsson, Örebro, gjorde sin första internationella start i samband med Göteborg Horse Show i våras, och började med världscupkvalet. Det blev en felfri insats och en elfteplats i den internationella debuten. Nu kommer han till Strömsholm. Hunting Strömsholms Hunting rids över en mix av vanliga banhoppningshinder och en del av den enstjärniga fälttävlansbanan. Inbjudna är segraren från Falsterbo Hunting 2005, Ellen Brunes, och hon får sällskap i startfältet av bland andra Linda Heed, Enar Tollig och Pontus Westergren. För hemmaklubben startar Stina Lillje, Ann-Sofie Oscarsson och Anna-Clara Pettersson. ¤ Strömsholm s Hunting rids i pausen av ATG Ridsportallsvenskan med preliminär start klockan 14:00. Fälttävlan Strömsholmstävlingen infaller samtidigt som den internationella fyrstjärniga fälttävlan i Luhmühlen, Tyskland, som är VM-test inför årets mästerskap. Det betyder att de landslagsryttare som aspirerar på en VM-biljett inte kommer till Strömsholm. Men startfältet blir ändå välmatat med deltagare från Norge och Finland förutom de svenska. Det blir två klasser, en enstjärnig med unghästklass och U25-klass, och en tvåstjärnig där de yngre toppryttarna flockas. Christoffer Forsberg, Nilspetter Eng, Enar Tollig och Karolina Stenfeldt finns bland de anmälda. ¤ Fälttävlans terrängprov rids under söndagen med första start 9:00. Stipendier Agria RidsportStipendium Fyra hoppryttare, tre dressyrryttare, tre fälttävlansryttare och en distansryttare får årets Agria RidsportStipendium. Stipendiet, som funnits i sju år, delas ut av Svenska Ridsportförbundet och Agria Djurförsäkring för att lyfta fram och stimulera talangfulla ryttare. ¤ Stipendieutdelningen sker söndag 4 juni cirka 13:00 Strömsholmsakademins stipendier De åtta ledamöterna i Strömsholmsakademien delar ut sina stipendier till välförtjänta elever på Strömsholms Ridskola. ¤ Utdelningen sker på tisdag 6 juni cirka 10:45. Konstutställning - Hästen i konsten I Gula Ridhuset pågår en konstutställning under tävlingarna. Det är en utställning med tavlor och skulpturer, alla med den gemensamma nämnaren hästen. På utställningen finns verk av bland andra Terje Dahl, Marie Hektor, Unna Katz, Bojan Krog, Karola Messner, Berit Nåsell, Malin Öberg Kent Billeqvist och Lena Palmgren. Utställningen öppnar klockan 10:00 varje dag och en shuttle kommer att finnas mellan Gula Ridhuset och tävlingsplatsen. Komplett tidsprogram och mer info finns på http://www.stromsholmstavlingen.se/