Rekordmiljon i Gina Tricot Grand Prix!

Rekordmiljon i Gina Tricot Grand Prix!

Pressinformation från Gina Tricot Grand Prix

Aldrig tidigare har det delats ut en miljon kronor till en vinnare i en svensk tävling inom ridsporten. På söndag kan det bli verklighet – genom Bonusmiljonen vid Gina Tricot Grand Prix i Borås.

Bonusmiljonen är ett unikt koncept inom svensk idrott. Om en ryttare på samma häst vinner Agria hopp-SM på fredag och finalen av Gina Tricot Grand Prix på söndag får ryttaren 1 000 000 kronor i bonus!
Förstapriset i SM är 100 000 kronor och förstapriset i Gina Tricot Grand Prix är 251 000 kronor. Lägg till det Bonusmiljonen och den lyckliga vinnaren kommer att ha ridit in 1 351 000 kronor i Borås ridhus denna vecka.
– Under de fem år Gina Tricot Grand Prix har prispengarna ökat år för år, men vi har aldrig varit i närheten av sådana här summor till ryttarna, förklarar tävlingsledaren Helen Hagström.

Gina Tricot Grand Prix bjuder i år på inte bara en, utan två, designade banor. Hinderkonstnären Per Johansson från Varberg har skapat något för landet helt unikt. Vid SM torsdag-fredag går hindren i SM:ets tecken med blågul inspiration. Under söndagens final byter hela banan skrud och blir en riktig Grand Prix-bana med helt annan design.

Hela spetstruppen från svenska hopplandslaget har anmält sig, med undantag av skadade Rolf-Göran Bengtsson och i Tyskland bosatte Henrik von Eckermann. På plats i Borås finns Malin Baryard-Johnsson, Norrköping, Emma Emanuelsson, Lerum, Jens Fredricson, Strömsholm, Peder Fredricson, Vitaby och Douglas Lindelöw, Hörby. Lägg till det att det vimlar av före detta OS-, VM-, EM- och världscupryttare i startfälten – samt många svenska mästare som alla slåss om Bonusmiljonen i utgångsläget.

Till finalen i Gina Tricot Grand Prix söndag16 februari klockan 15.30 går de 20 bästa ryttarna från fredagens SM-final. Dessutom finns ytterligare ett kval på lördagen, där ytterligare tio ryttare får en finalbiljett.

För mer information:
Tävlingsledare Helen Hagström, tävlingsledare Gina Tricot Grand Prix, tel 0705-65 64 62, helen.hagstrom@nilorn.com

Tidsprogram huvudklasser:
Lördag 14 februari:
Em Grand Prix-kval

Söndag 16 februari
15.30 Grand Prix-final.

Information till media:
Obligatorisk ackreditering sker till tävlingsledare Helen Hagström senast onsdag 12 februari. I Borås ridhus finns pressrum och uppkoppling samt parkeringsmöjligheter.
Tävlingarna webbtevesänds via https://eventmedia.solidtango.com/live/boras-gina-tricot-gp-2014