Ridsport - Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 21 2006

Kontaktpersoner - Informationsavdelningen Lotta Amnestål (informationschef) 0220-456 35, 070- 979 56 35 Annika Elg 0220- 456 31, 070- 979 56 31, Annica Feltendal 0220- 456 06, 070- 979 56 06, Linda Claesson 0220-456 30 Innehåll Samsung Super League, Rom och Luzern Ingen förändring av ponnyryttares ålder VM- test i fälttävlan i Luhmühlen Norrköping International Horse Show Gärds Maj- meeting Internationell dressyr i skånska Åhus Göingeritten, SM i distans för seniorer och unga ryttare Nationell körning på Rölagg, Eskilstuna Strömsholmstävlingen 3-6 juni - se separat nyhetsbrev 24 maj 2006 Samsung Super League omgång 3 och 4 Rom, Italien CSIO***** internationell hoppning 25-28 maj Luzern, Schweiz CSIO***** internationell hoppning 1-4 juni Omgångarna i hoppningens superliga kommer tätt i början på säsongen. Kommande helg möts världens åtta bästa nationer på Piazza di Siena i Rom, nästa helg är schweiziska Luzern värd för superligan. På VM-genrepet i Aachen red det svenska laget in på en femteplats. Royne Zetterman red två felfria rundor i nationshoppningen, något ingen svensk ryttare klarat under de senaste 50 åren. I Rom rider Rolf-Göran Bengtsson, Svante Johansson, Peder Fredricson, Lotta Schultz och Johan Lundh. Rikstränare Henk Nooren är på plats som chef d´equipe och tar ut laget på torsdagskvällen efter dragningen av startordningen. Till Luzern fortsätter fyra av ryttarna, Lina Sjögren tar Rolf-Göran Bengtssons plats. Samsung Super League är hoppningens superliga där de åtta bästa nationerna möts på åtta av de mest prestigefyllda tävlingsplatserna. Förra året lade de svenska ryttarna ner mycket tid och arbetet på att kvala till superligan och med seger i Atens nationshoppning var avancemanget säkrat efter en tuff säsong. Att rida i superligan under ett VM-år är oerhört viktigt för rutin, erfarenhet och uppladdning inför mästerskapet. Nationshoppningen i Rom rids på den vackra Piazza di Sienna, tävlingsplatsen ligger mitt inne i Rom i parken Villa Borghese. I år är det 72 gången nationshoppningen rids i den italienska huvudstaden. Tävlingen är en av de stora händelserna i staden under sommar säsongen och drar stora publikmassor. I Schweiz turas St Gallen och Luzern om att vara värd för nationshoppningen vartannat år. I år är det Luzerns tur. Luzern är extra viktigt för hemmaryttarna, de internationella hopptävlingarna är del i uttagningen till VM i Aachen i augusti. Ställningen i Samsung Super League inför omg 3: 1) Tyskland 20 poäng 2) USA 14 3) Schweiz 7,5 4) Frankrike 7 4) Storbritannien 7 6) Holland 4 7) Sverige 3,5 8) Irland 2 Ingen förändring av ponnyryttares ålder Maximiåldern för att tävla ponny blir även i fortsättningen 18 år i Sverige. Svenska Ridsportförbundets Tävlingssektion har efter diskussion och genomgång av statistik och bakgrundsmaterial inte funnit några argument för att genomföra det förslag att sänka maximiåldern för ponnyryttare som föreslagits av sektionens juniorkommitté. VM-test i fälttävlan, Luhmühlen, Tyskland, CCI****, 1- 4 juni Svenska ryttare: CCI****, Sara Algotsson, Linda Algotsson, Magnus Gällerdal, Anna Hassö, Anna Hilton, Katrin Norling På plats: Annika Elg 070-979 56 31 http://www.luhmuehlen.de/ Presskontakt: Pressebüro Plass Medienarbeit für Unternehmen und Sport Tel.: + 49-4101-590792, mobil: + 49-172-4201925mail: info@pressebuero-plass.de, www.pressebuero-plass.de Nedräkningen till VM i Aachen har börjat för fälttävlansryttarna. Fem svenska ryttare red i Badminton, England i början av maj och nu återstår VM-test nummer två, i tyska Luhmühlen några mil söder om Hamburg. I startfältet återfinns Linda och Sara Algotsson, Magnus Gällerdal, Anna Hassö, Anna Hilton och Katrin Norling. - Terrängbanan i Luhmühlen kommer att ha samma karaktär som VM-terrängen i Aachen, berättar förbundskapten Jan Jönsson. Teknisk delegat i Luhmühlen är Rüdiger Schwarz som också bygger VM-banan i Aachen. - Efter Luhmühlen kommer större delar av VM-laget att tas ut. Varje ryttare kommer att ha ett individuellt anpassat upplägg fram till mästerskapet, avslutar Jan Jönsson. Pressmeddelande från Norrköping International Horse Show, 25-28 maj 2006 Presskontakt: Tessie Sjöstedt, 073 44 44 450 Startlistor: http://www.norrkopinghorseshow.nu/startlista%20NIHS.html#kl12H Danmarks Thomas Velin vs Norrköpings Malin Baryard-Johnsson - Fredrik Spetz tävlar på hemmaplan Bästa startfältet hittills! Sex av de just nu 20 främsta svenska ryttarna plus världsstjärnorna Malin Baryard Johnsson och Thomas Velin. Unge Fredrik Spetz, just nu förste beridare i Danmark, tävlar på hemmaplan med två unga hingstar. På torsdag inleds Norrköping International Horse Show på Åby Ridklubb. 640 000 kronor ligger i prispotten och tävlingarna tv-sänds i Sport-Expressen. Medias representanter hälsas välkomna till Norrköping Vi har den stora glädjen att kunna bjuda pressen på nya och bättre faciliteter. Nu inviger vi vår nya pressläktare med tillgång till ADSL. Internationell dressyr i skånska Åhus 26- 28 maj Willands Ryttarförening, internationell dressyr för ponny, juniorer och unga ryttare Kontaktperson: Louisa Jirsell 0708-247506 Hemsida: www.willand.se