Ridsport - SM- tävlingar på webb-TV

Under 2013 sänder Svenska Ridsporten och Qrodo ett antal av årets SM på Ridsportens TV.
Första sändningen var SM i hoppning från Billdals Ridklubb i mars där Royne Zetterman blev svensk mästare i hoppning för femte gången.

Svenska Ridsportförbundet och Qrodo har samarbetat om webb-TV under årens lopp men inleder från och med i år ett mer formaliserat samarbete där syftet är att tillsammans bygga upp Ridsportens TV till en samlingssida för webb-TV-sändningar från både tävling, utbildning och annat som händer i ridsportvärlden.
Adressen till portalen är www.ridsporten.tv och här finns sedan tidigare sändningar från tidigare tävlingar och aktiviteter.

- Med Ridsportens TV får vi en kanal och plats där vi kan låta både våra medlemmar och den övriga publiken hänga med i spännande SM-avgöranden men också en kanal där vi kan visa den stora variationen inom ridsporten. Vi kan också göra sändningar från de grenar som inte får lika stor uppmärksamhet i övriga TV-sändningar, säger Anders Mellberg, ordförande i Svenska Ridsportförbundet.

I år blir det till exempel webb-TV-sändningar från SM i körning, SM i voltige och SM i distansritt.
- Vi börjar i lite mindre skala för att kunna dra nytta av de erfarenheter vi gör under året, men hoppas kunna göra dubbelt så många nästa år, säger Lotta Amnestål, informationschef på Svenska Ridsportförbundet.
- Naturligtvis kommer vi också att ha ett nära samarbete med den nya hästkanalen som lanseras i år, men allt kommer inte att kunna sändas där, fortsätter  Anders Mellberg.

- Detta samarbetsavtal ger oss bra möjligheter att bredda vårt utbud av produktioner från svensk ridsport,  som är en av ett 20-tal sporter som vi arbetar kontinuerligt med, säger BeA Nilsson på Qrodo AB.

Mästerskap med inplanerade sändningar 2013
8-10 mars Billdals Ridlkubb – SM i hoppning inomhus senior/young rider/junior
26-28 juli Hamre Ridklubb, Sundbyholms travbana – SM i hoppning utomhus senior/young rider/junior
11 maj Glimma Ryttarförening, Glimåkraritten – SM i distansritt 160 km