Söndag: OS-kvalet klart för svensk fälttävlan

Det svenska laget blev femma i lagtävlingen på VM i fälttävlan i Aachen, Tyskland, på söndagen. Det blev med andra ord ingen medalj, men fälttävlanslaget är kvalat till OS i Peking 2008. - Det är väldigt värdefullt, säger förbundskapten Jan Jönsson. Det innebär att vi har två år att förbereda oss maximalt utan att behöva vara jagade av kvalkravet hela tiden. - Naturligtvis hade det varit kul med en medalj, det är det alltid. Men det var väldigt nära och vi är med i konkurrensen med de bästa lagen, fortsätter han. Individuellt var Magnus Gällerdal en bom från en bronsmedalj. Nedslaget kom på näst sista hindret och Gällerdal var naturligtvis besviken. - Hästen gjorde en jättebra runda i övrigt och jag red bra, så det är klart det känns trist att missa medaljen, säger Magnus Gällerdal. I stället blev det en åttondeplats för Magnus Gällerdal och Keymaster. Segrade i VM i fälttävlan gjorde regerande Europamästaren, engelska Zara Phillips med Toy Town. Tyskland tog guldmedaljen med Storbritannien på silverplats och Australien som bronsmedaljörer. Söndag: Voltigelaget elva i finalen Det svenska voltigelaget avancerade en placering i finalen på söndagen och slutade på en elfte plats. Måndag: VM fortsätter med vecka 2 Nu fortsätter Ryttar-VM i Aachen, Tyskland, med de återstående grenarna, hoppning, fyrspann och reining. Läs mer på www.ridsport.se Kontaktperson WEG Aachen: Lotta Amnestål 0709-79 56 35 Resultat VM i fälttävlan Slutresultat nationstävlingen efter dressyr, terräng, banhoppning: 1) Tyskland 156,00 2) Storbritannien 180,00 3) Australien 197,30 4) USA 198,10 5) Sverige 218,20 (Magnus Gällerdal/Keymaster 53,80, Dag Albert/Who´s Blitz 67,50, Linda Algotsson/My Fair Lady 96,90, Viktoria Carlerbäck/Ballys Geronimo 129,60) 6) Nya Zeeland 221,70 Slutresultat individuellt efter dressyr, terräng, banhoppning: 1) Zara Phillips, Storbritannien, Toy Town 46,70 2) Clayton Fredericks, Australien, Ben Along Time 48,80 3) Amy Tryon, USA, Poggio 50,70 8) Magnus Gällerdal, Sverige, Keymaster 53,80 14) Dag Albert, Sverige, Who´s Blitz 67,50 35) Linda Algotsson, Sverige, My Fair Lady 96,90 39) Tobias Grönberg, Sverige, Amaretto 125,70 43) Viktoria Carlerbäck, Sverige, Ballys Geronimo 129,60 VM i voltige Slutresultat nationstävling: 1) Tyskland 8,189 2) USA 8,161 3) Österrike 8,152 11) Sverige 6,629