Världens bästa tränare till Globen

I hemlandet, tillika världens främsta ridsportnation, Tyskland är han känd som en av de absolut främsta. I USA är han mirakelmannen bakom dressyrundret och förvandlingen från amerikansk dressyröken till VM-silver och Världscupseger. Nu är det klart att tränaren och dressyrgurun Klaus Balkenhol kommer till Globen och Stockholm International Horse Show för att inleda världscuphelgen med en intensivkurs i goda grunder, med ett stänk av Grand Prix. På fredagsförmiddagen håller Klaus Balkenhol en Master clinic med temat God ridning. Det var ett tag sedan Klaus Balkenhol besökte Globen och den gången var det som ryttare. Tillsammans med framförallt hästen Goldstern var han under 90-talets början ett ankare i det tyska dressyrlaget och bland otaliga framgångar kan nämnas OS-guld med tyska laget i Barcelona 1992 och Atlanta 1996. Balkenhol betraktas som en av världens främsta dressyrtränare med bland annat regerande världsmästarinnan Nadine Capellmann och Farbenfroh bland sina tidigare elever. Idag är Klaus Balkenhol tränare för det amerikanska dressyrlandslaget. Läs mer om Klaus Balkenhol här http://www.balkenhol.org/ USA tog VM-silver i Jerez, Spanien 2002, och Debbie McDonald med Brentina vann dressyrens Världscupfinal i Göteborg 2003. Stockholm International Horse Show äger som vanligt rum första adventshelgen, 1-3 december 2006. Läs mer på www.stockholmhorseshow.com