Voltige-EM till Sverige och Flyinge

Sverige arrangerar EM i voltige 2009. Arrangör blir Malmö Ridklubb och tävlingarna kommer att avgöras på Flyinge 29 juli - 2 augusti.

- Det blir en stor utmaning för vår klubb. Vi har ju genom åren arrangerat ett tiotal internationella voltigetävlingar och nu ska vi visa att vi kan klara av ett ännu större arrangemang, säger Johnny Fiskbaeck, grenledare för voltigen och styrelseledamot i Malmö Ridklubb.

Voltige-EM kommer att samla kring 350 deltagare från ett 15-tal europeiska länder. Eftersom det är ett öppet mästerskap förväntas deltagare också från bland andra Brasilien, Australien, Sydafrika och Columbia.

- Samtliga tävlingar äger rum i Flyinge och alla deltagarna samlas på ett och samma hotell i Lund. Vi räknar med cirka 3000 åskådare varje dag, berättar Johnny.

Malmö Ridklubb har sedan slutet av 80-talet haft en mycket framgångsrik voltigeverksamhet. EM-brons 1991, brons vid Ryttar-VM 1994 och brons vid Ryttar-VM 2002. 1994 var voltigemedaljen Sveriges enda medalj.
Malmö Ridklubb har dessutom ett 20-tal svenska mästerskap i voltige, lag och individuellt.

- Vår organisationskommitté är i full gång med sitt arbete. Vi får givetvis hjälp av förbundet och av ett stort antal klubbar. Det behövs många medarbetare för att klara av en sådan här stor tävling, säger Johnny Fiskbaeck.

Beslutet att tilldela Sverige i EM i voltige meddelades från FEI på tisdagen.

Kontakt: Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35

Svenska Ridsportförbundet är ett av 68 förbund inom Riksidrottsförbundet
- det är den enda olympiska idrott där män och kvinnor tävlar mot varandra på samma villkor
- Rolf-Göran Bengtsson vann OS-silver i hoppning 2008