Sverige fortsätter kampen för att kvala till Grand Prix-serien

Första dagen på andra deltävlingen i EM Division 1 är nu avklarad. Turneringen som spelas i Heidelberg, Tyskland kommer att avgöra vilket land som nästa år får spela i europeiska förbundets nya Grand Prix-serie, där Europas 12 bästa lag gör upp om Europamästartitlen under fyra delturneringar runt om på kontinenten. Sverige ligger just nu tvåa i sin grupp.

Svenska herrlandslaget vann tre av fyra gruppspelsmatcher under dagen och ligger nu tvåa i gruppen efter värdnationen Tyskland. Sista gruppspelsmatchen, mot Schweiz, spelas imorgon bitti.

”Vi spelar riktigt fin, bra rugby emellanåt” säger förbundskapten Kari Tapper. ”Matchen mot Tyskland skulle vi ha vunnit, men det blev som det blev. Det var en jämn match – 12 lika vid halvtid, sedan 19-19. När vi sedan hade en två-mot-en-situation dömde domaren en framåtpass och tyskarna gjorde försök från den klungan. Jag känner mig helt urpumpad nu. Alla har liksom slagit alla här lite, så jag var lite orolig inför Israel som blev en match som vi bara måste vinna.”

Nu ser det riktigt bra ut för Sverige inför morgondagen. I andra gruppen däremot är det fortfarande väldigt spänt. Tre lag (Belgien, Polen och Litauen) sitter alla på 10 poäng just nu och vilka som går vidare till slutspel kommer inte avgöras förrän imorgon. Troligtvis blir det Belgien som Sverige får möta i semifinal. Det skulle i sådana fall vara en chans för Sverige att ta revansch för förra turneringen då Belgien slog Sverige i finalen.

Om Sverige sedan möter Tyskland i final så blir det en direkt avgörande match för vem som kvalar upp till Grand Prix 2012.

Sverige – Kroatien              24 – 5 (12 - 0)

Tobias Borg 10p, Andrew Daish 5p, Thomas Arvidsson 5p, Ian Gowland 4p

Sverige – Tyskland              19 – 26 (12 – 12)

Ian Gowland 9p, Tobias Borg 5p, Andrew Daish 5p