Sverige hoppas fortfarande på chans att kvala upp i EM

Det blev dessvärre en förlust i semifinalen mot Polen 12-22 (5-10). Sverige inledde starkt med ett försök från egen avspark, men sedan tog Polen över spelet. Sveriges comeback lämnades för sent och de hann aldrig ikapp polackerna. Nu väntar match om tredje plats mot Belgien (en repris på förra deltävlingens final).

Polen pressade hårt genom hela matchen. Sveriges båda försök var snygga, men inte tillräckligt för att ta laget vidare till final. Förbundskapten Kari Tapper förklarar ”Det var inte vår bästa match. Vi fick inte tag på bollen utan fick jaga mycket. Polen spelade ett väldigt tufft, fysiskt spel. Sedan hade vi kanske inte domaren med oss riktigt – det var en del märkliga beslut. Men vi kom inte upp i den standard som vi visat tidigare i turneringen.”

Tyskland tog vara på hemmapublikens energi och besegrade förra deltävlingens vinnare Belgien i den andra semifinalen 22-19. Det finns fortfarande en chans att Sverige lyckas kvala upp till nästa års Grand Prix (om de besegrar Belgien i sin sista match och om Polen vinner över Tyskland i finalen).

Sverige – Polen                   12 - 22 (5 - 10)

Ian Gowland 5p, Alexander Taylor 7p

För ytterligare information, kontakta:

Kari Tapper, förbundskapten                   076-045 97 33

• rugby