Tufft att ta fram EM-trupp efter helgens starka spelarinsatser

Idag spelade svenska damlandslaget i 7-mannarugby i Newquay Surf 7s som del av förberedelserna inför EM i Bukarest om två veckor. Tolv spelare åkte med till Cornwall i England, men enligt europeiska förbundets regler får endast tio åka med till Bukarest.

Sverige inledde dagens turnering starkt genom att dominera gruppspelet. Klubblaget Northern Ninjas avverkades snabbt 54-0. Nästan lika tufft blev det för REME Women’s Rugby som förlorade 41-0 till svenskorna.

I den följande kvartsfinal väntade det rutinerade 7-mannalaget Pink Ba Baas, med bland andra svenska Sandra Elfast (Göteborg RF). Det blev en mycket jämn match som Sverige vann 7-5. Sedan blev det till att möta England B i semifinal. Sverige spelade starkt och ledde länge matchen. England B började knappa in efter att Sverige gjort några byten och i matchens sista minuter stod det 12 lika. Engelskorna gjorde då ett till försök och satte målsparken. 19-12 blev slutresultatet.

Förbundskapten Jane Hodson är ändå nöjd med helgen: ”Sverige spelade en kanonmatch mot England B och borde ha vunnit. Det är synd att det inte blev så och spelarna är väldigt besvikna på sina egna misstag. Vi höll länge bollen vid deras försökslinje och försökte springa in försök istället för att bara slänga oss på linjen. Vi dikterade för det mesta matchen men tappade det precis på slutet.”

Inför EM om två veckor står Jane inför några svåra val: ”Det är tufft att plocka bort tre spelare [Anna-Lena Swartz från Göteborg RF kunde inte följa med till Newquay Surf 7s] och vi har haft sådan otur med skador – vi hade ju behövt Lotta Westin (Uppsala RFC) och Kerstin Lövendahl (Lugi RK) [båda skadade och borta för resten av säsongen]. Vi har nu fått tänka om vårt spel och anpassa oss till att vi saknar våra supersnabba spelare och använda oss av en mer fysisk och tajtare spelstil.”

England A mötte England B i finalen. I skrivande stund är resultatet okänt.

Kvartsfinal    Sverige – Pink Ba Baas      7 – 5

Svenska poänggörare: Ninni Giebat Johansson 5p, Amanda Gabert 2p

Semifinal      Sverige – England B          12 – 19

Svenska Poänggörare: Ninni Giebat Johansson 5p, Rebecca Kearney 7p