Segling: Holland Regattan

I dag klockan 11.00 startar den 21 upplagan av Holland Regattan, fd Spa Regatta. 1100 deltagare från 50 länder gör den till en av de största tävlingarna som arrangeras för OS-klasserna. Stora delar av SWE Sailing Team är på plats och de kommer alla göra sitt bästa för att hävda sig i toppen. Konkurrensen är som vanligt hård, även om några seglare som deltog i World Sailing Games förra veckan har valt att stanna hemma. Swe Sailing Team representeras av Therese Torgerson och Vendela Zachrisson 470, Anton Dahlberg och Sebastian Östling 470, Daniel Birgmark Finnjolle, Johan Tillander Finnjolle, Henrik Boquist Laser, Victor Västernäs Laser och Ingrid Söderström, Johanna Larsson och Caroline Åberg i Yngling. Therese och Vendela har koncentrerat sig på träning på hemmaplan och inte tävlat på ett tag, så de är garanterat på hugget. Anton och Sebastian har kört hårt på alla vårens tävlingar och tagit flera stora steg framåt. Både Daniel och Johan har gått bra på samtliga tävlingar de har varit med på. Laserkillarna Henrik och Victor har också tränat intensivt och Team Yngling känns mycket motiverade och sugna på att visa upp sig. Så förhoppningsvis har seglingssverige mycket bra och spännande segling att se fram emot. Holland Regattan utmärker sig genom att vara otroligt välarrangerad, allt flyter enligt planen. Starterna sker på utsatt klockslag, inga avbrutna seglingar och banorna förkortas inte. Allt är kort och gott väldigt strukturerat och förutsägbart vilket naturligtvis uppskattas av seglarna som i lugn och ro kan förbereda sig på land. Regattan pågår mellan den 24-28 maj, arrangörens hemsida: hollandregatta.org/2006/ För mer information och frågor, kontakta Svenska Seglarförbundet: Lotta Nordström Förbundsdirektör 08-459 09 98 alt. 0701-80 85 55 Magnus Grävare Förbundskapten 0701-80 85 51 Anki Bergström Informationsansvarig 08-459 09 96 alt. 0701-80 85 52 Se även förbundets hemsida www.svensksegling.se