Sponsormiljon till svensk segling – målet flera medaljer i OS 2008

I OS i Aten blev det en bronsmedalj i segling. Inför OS i Peking 2008 hårdsatsar nu Svenska Seglarförbundet i ett treårigt samarbete med Viamare, som investerar en miljon kronor. – Pengarna kommer att gå till att utveckla SWE Sailing Team, d v s Landslaget, Utvecklingslandslaget och Ungdomslandslaget, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör. Vi slog samman de tre lagen i vintras eftersom vi strävar efter en bättre kunskapsöverföring från etablerade stjärnor till yngre talanger. Segling är en kunskaps- och erfarenhetssport, svenska seglare har genom åren nått stora framgångar med en rad EM-, VM- och OS-medaljer. För att säkra framtida medaljer är det viktigt att hitta ett sätt att föra kunskapen och erfarenheten vidare till morgondagens elitseglare. En sådan satsning är kostsam och tidskrävande. Tack vare Viamares satsning ökar SWE Sailing Teams chanser till nya medaljer. – Det känns angelläget för oss att kunna ge svensk segling mer vind i seglen inför OS i Peking säger Hans Mellström, vd Viamare Invest. Att ge unga seglartalanger chansen är enormt viktigt för sporten. Inte bara för att ta medaljer 2008 och 2012 utan även för att vi ska kunskapsbärare som kan föra vidare den kunskap som finns inom svensk segling. För mer information kontakta: Stefan Rahm, förbundsdirektör Svenska Seglarförbundet, telefon 0701-80 85 57 Hans Mellström, vd Viamare Invest, telefon 0705-70 16 82