Alshammar eller Guehrer vinner årets World Cup

Therese Alshammar vann 50 m frisim på 24,16 - 26/100-delar före World Cup-ledarinnan Marieke Guehrer under den första tävlingsdagen i Berlin men vem av dem som vinner 2008 års World Cup avgörs i morgon. Slår Therese Alshammar världsrekord på 50 m fjärilsim i söndagens sista gren eller gör Alshammar Berlintävlingarnas bästa siminsats och Guehrer högst den fjärde bästa siminsatsen, då vinner Alshammar årets World Cup.
I samma lopp blev Josefin Lillhage trea med 24,57.

Petra Granlund blev tvåa på 200 m frisim med nytt personligt rekord 1.54,05 - 40/100-delar efter segrande Coralie Balmy, Frankrike. Josefin Lillhage blev trea med 1,55,57.
Petra Granlund blev trea på 100 m fjärilsim med 58,21. Segrade gjorde Li Tao, Singapore med nytt World Cup-rekord 56,28.

Stefan Nystrand blev fyra på 100 m frisim med 47,11, drygt en sekund sämre än i Stockholm. Vann gjorde Alain Bernard, Frankrike på 46,26.

För mer information, kontakta förbundskaptenen Thomas Jansson på plats i Berlin, 070-662 22 22.

Se poängställningen i årets totala World Cup under länken http://www.scmsom.se/results/FINA%20Arena%20Swimming%20World%20Cup%202008.htm

Finalen eftersänds i TV4Sport med start kl 23.30.