Christofer Eskilsson och Anna Lindberg klara för OS

Christofer Eskilsson och Anna Lindberg klara för OS

Simhopparna Christofer Eskilsson och Anna Lindberg tävlade förra helgen i World Cup på OS arenan i London. Det var sista chansen för simhopparna att tävla om en OS-biljett. Världseliten fanns på plats och Eskilsson satte nytt svenskt rekord i försöken på 10 m och hamnade till slut på en 11e plats i finalen. Något som nu gör att SOK har tagit ut honom att representera Sverige vid OS i London i sommar.

-          Det här är en fantastisk dag för svensk simhoppning! Vi har vetet att Christofer hade kapaciteten att hoppa på den här nivån, säger Sportchefen Ulrika Knape-Lindberg, men det gäller att kunna plocka fram den hoppningen vid rätt tillfälle.

Anna Lindberg slutade femma slutade femma i finalen på 3-meterssvikten efter en fin hoppning där hon var endast tre poäng från tredjeplatsen.

-          Det känns väldigt bra att Christofer och Anna nu har blivit klara för OS, säger Knape-Lindberg. Det innebär att de nu i lugn och ro kan förbereda sig på bästa sätt.

På SOKs hemsida kan man läsa följande om uttagningen:

-Anna gjorde ett bra resultat i World cup och visade att hon håller en sådan nivå att hon kommer att vara med och slåss i toppen på OS, säger Peter Reinebo, sportchef på SOK. Christofer Eskilsson tog en mycket meriterande elfte plats i högsta internationella konkurrens -Det var mycket glädjande att han kunde prestera så bra i den tuffa konkurrensen och han kan också vara med och slåss om topplatser i London senare i sommar. London-OS blir också ett bra avstamp mot Rio de Janeiro 2016, konstaterar Peter Reinebo.

Taggar