Ellen Olsson klar för VM i Öppet Vatten

Ellen Olsson klar för VM i Öppet Vatten

Ellen Olsson, nybliven segrarinna i Vansbrosimningen är uttagen till Öppet vatten VM i Kazan som startar den 25 juli. Hon har under våren och sommaren tävlat framgångsrikt och bl a placerat sig 15:e på Världscupen och sexa på Europacupen. Distanserna på VM är 5 och 10 kilometer.

- Ellen är ett målmedvetet framtidshopp som utvecklat sig ytterligare under året. Förutom att träna 35 timmar per vecka har hon blivit bättre på att simma i hård konkurrens och under tuffa förhållanden som det ofta är i Öppet vattentävlingar, säger förbundskapten Mikael Rosén.

20-åriga Ellen tävlar för Skåre Swimclub i Trelleborg och vann i Sundsvall förra veckan SM för sjätte året i rad. Hon blir Sveriges andra VM-simmare någonsin i öppet vatten. Eva Berglund kom åtta på 5km på VM i Melbourne 2007 och simmade 10 km på OS 2008 i Beijing.

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar drygt 300 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Vi blev under 2014 utsedda till "Årets idrottsförbund”. Vår vision är en simidrott i världsklass i ett Sverige där alla kan simma.