Följ Svenska Ungdomsmästerskapen i simning

Den 4-6 december arrangeras Sum-Sim riksfinal, Svenska Ungdomsmästerskapen i simning i Göteborg.

På anrika Valhallabadet i Göteborg kommer vi få se Sveriges ungdomselit göra upp om mästerskapstitlarna. Svenska ungdomsmästerskapen i simning anordnas två gånger varje år. En gång i långbana (50m) på sommaren, och en gång i kortbana, 25-metersbassäng, på hösten/vintern.

Sum-Sim är en av Sveriges största tävlingar inom simidrotten med deltagare från hela landet. I Sum-Sim tävlingarna får flickor och pojkar mellan 13 och 16 år delta.

Sum-Sim i kortbana simmas först simultant i 6 regioner, resultaten från de olika regionerna sammanställs sen till en resultatlista för hela Sverige där de 16-24 bästa i varje gren kvalificerar sig till en riksfinal. I riksfinalen simmas två-tre heat i varje gren och där de kvalade får sin slutliga placering efter resultaten i finalen.

I Sum-Sim riksfinal deltar sammanlagt 550 deltagare från 80 klubbar. Antalet individuella starter uppgår till 944 stycken. Därtill kommer 128 lagkappsstarter.

Vi önskar alla deltagare lycka till!

TävlingsarenaValhallabadet 25 m bassäng, 8 banor

SUM-SIM hemsida

Pressackreditering

Följ tävlingen på Mästerkapssidan