Förhandsnomineringarna till kortbane-EM i simning är klara

Förhandsnomineringarna till kortbane-EM i simning är klara

Europamästerskapen i Bukarest i simning på kort bana (25m) avgörs den 5-10 december i Bukarest, Rumänien. Följande simmare är idag förhandsnominerade för tävlingarna:

Hanna Bergman, SK Poseidon
Michelle Coleman, Spårvägen SF
Louise Hansson, Helsingborg S
Sophie Hansson, Helsingborg S
Oskar Hoff, Landskrona SS
Emmy Hällkvist, Täby Sim
Sara Junevik, Falu SS
Olivia Klint Ipsa, Kristianstad SLS
Erik Persson, Kungsbacka SS
Elias Persson, Malmö KK
Hanna Rosvall, Helsingborg S
Lisa Nystrand, SK Neptun
Sofia Åstedt, SK Elfsborg

Truppen kommer att kompletteras med simmare i slutet av november. Sarah Sjöström kommer att avstå detta mästerskap.

- Jag ser fram emot detta EM som ett avstamp inför långbanesäsongen och OS-året som följer. Tävlingen ger våra simmare en bra möjlighet att få tävla mot Europas bästa simmare. Det är även en viktig del i utvecklingen av våra unga simmare som Olivia Klint Ipsa, Lisa Nystrand och Emmy Hällkvist som simmat bra i internationella junior- och ungdomstävlingar bl a nu sdenast på EJM där Sverige gjorde sitt bästa juniormästerskap sedan 2016-2017. Nu är det dags att växla upp och få större erfarenhet av erfarenhet att tävlingar på seniornivå, säger Förbundskapten Martina Aronsson.

- Planen är att ha en trupp på cirka 20 aktiva simmare som åker till Mästerskapet i Rumänien när de sista uttagningarna görs direkt efter SM-tävlingarna i Göteborg den 22-26 november, avslutar Martina Aronsson.