Första Öppet vatten landslaget någonsin uttaget

Första Öppet vatten landslaget någonsin uttaget

Efter tisdagens SM-tävlingar över 5000m i Nissans vatten, har det första landslaget i Öppet Vatten någonsin tagits ut. Segrarna Ellen Olsson och Gusten Eriksson får sällskap av tvåorna Anton-Björck Teuscher och Lisa Nordéns träningskamrat Desirée Andersson. Kompletterar gör Jesper Björk och Erika Sjöholm som simmat bra i bassäng och får chansen att prova om 10 km kan vara huvudspåret i deras satsning inför OS 2016 i Rio de Janeiro. Yngst i laget är 15-åriga Gustav Swedenborg som simmar ungdoms-EM i Turkiet och även får chansen att prova OS-distansen 10km på Nordiska mästerskapen.
- Det är alltid skönt att känna hur brasan tar fart, säger Mikael Rosén som är ansvarig för den satsning på Öppet vatten som Svenska Simförbundet har startat tillsammans med sina samarbetspartners Vansbrosimningen och HEAD.  - Att skaffa sig tävlingsrutin är av vikt i öppet vatten som kan vara trångt, mörkt, vågigt, strömt och kallt, fortsätter Rosén. Tävlingarna blir Europacupdeltävlingar i Turkiet och Hamburg samt Nordiska Mästerskap i Danmark. - Det här gänget har förutsättningarna att hjälpa varandra mot stjärnorna precis som J-O, Äpplet, Tickan och de andra i pingislandslaget gjorde i början av 1980-talet, avrundar han.

LANDSLAGET I ÖPPET VATTEN 2013
Anton Björck-Teuscher, Karlstads SS
Gustav Swedenborg, Järfälla SS
Erika Sjöholm, Sjöbo SS

DELTAGARE PER TÄVLING

Europa-Cup, EJM Kocaeli, Turkiet. 26-28 Juli.

Gusten Eriksson, Motala SS (5km)
Ellen Olsson, Skåre SC (7,5km)
Gustav Swedenborg, Järfälla SS (5km)

Europacup, Hamburg, Tyskland (10km). 17-18 Augusti.

Anton Björk-Teuscher, Karlstads SS
Desirée Andersson, Polisen Sim

Nordiska Mästerskapen, Amager, Danmark (10km). 24 Augusti.

Anton Björck-Teuscher, Karlstads SS
Gustav Swedenborg, Järfälla SS
Erika Sjöholm, Sjöbo SS

För mer information kontakta Mikael Rosén 076-049 33 78

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 320 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Allmän simkunnighet är ett av de prioriterade områdena som Svenska Simförbundet arbetar med.