Jennie Johansson och Michelle Coleman i landslaget efter årsskiftet

Efter konstruktiva samtal med Jennie Johansson och Michelle Coleman har landslagsledningen nu beslutat att Jennie och Michelle åter kommer att kunna tas ut till landslagsuppdrag efter årsskiftet. Michelle och Jennie uttalar sig enligt följande:

Vi tycker naturligtvis att det är jättetråkigt att situationen har uppkommit. Det positiva är att det lett till bra diskussioner. Vi står upp för att vi inte alltid har följt vissa av de spelregler som finns, vilket vi ber om ursäkt för och i framtiden kommer vi att följa de regler som är uppsatta.

Det känns bra att vi tillsammans jobbar för en förbättrad kommunikation. Vi ser fram emot att tillsammans med Svensk Simidrott kunna fortsätta arbeta mot en stark utvecklande framtid! Säger Jennie Johansson och Michelle Coleman.

"Jag uppskattar allt det stöd som vi får från Svensk Simidrotts samarbetspartners och förstår deras betydelse för hela verksamheten." säger Michelle Coleman.

"Jag hoppas även i framtiden att kunna inbringa fler medaljer tillsammans med Svensk Simidrott och våra samarbetspartners, något jag är väldigt tacksam över att kunna vara delaktig i att försöka göra." säger Jennie Johansson.

För att ytterligare förankra vad det innebär att representera landslaget, så har Svensk Simidrott sedan en tid tillbaka inlett ett arbete tillsammans med landets klubbar, att på alla nivåer gå igenom vilka förväntningar landslagsdeltagare kan ha på Svensk Simidrott och vilka förväntningar vi har på de som representerar vårt landslag.

Efter den nu uppkomna situationen så kommer Svensk Simidrott också att ta fram riktlinjer kring kommunikation av känslig information, för att nå en större öppenhet och för att skapa förståelse för de beslut som fattas i den vår verksamhet vi bedriver.

För mer information kontakta sportchef Henrik Forsberg 073-372 20 00

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 140 000 medlemmar drygt 300 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Vår vision är en simidrott i världsklass i ett Sverige där alla kan simma.