Media hälsas välkommen till SM och Sum Sim i simning i Stockholm

2-5 december SM i simning
Hela Sverige-eliten finns på plats i Stockholm då SM avgörs i Sveriges nationalarena för simidrott, Eriksdalsbadet. Tävlingen blir generalrepetition inför VM i Dubai.

Sarah Sjöström simmar bland annat 100 fjärilsim och hoppas fortfarande på att prestera en tid i kort bassäng som är snabbare än den hon gjort i 50-metersbassäng. Lyckas hon och räcker det i så fall för att slå Therese Alshammar som satte nytt svenskt rekord på distansen på Världscupen tidigare denna månad?

Har Stefan Nystrand ytterligare lyckats förbättra den fina form han visade på Världscupen då han slog flera av toppnamnen i världseliten?

Vilken är Sveriges snabbaste bröstsimmerska? Jennie Johansson eller Joline Höstman? Och vilken av herrarna Mattias Carlsson och Kristian Kron är vassast på 200 rygg? Carlsson slog nytt svenskt rekord i lång bana i somras, men på Världscupen var det stjärnskottet Kron som var snabbast.

Tider
Försöken startar klockan 10.00 alla dagar och finalerna klockan 18.00 (utom på söndag, då det är klockan 17.00 som gäller).

Ackreditering
Representanter för media ackrediterar sig via arrangören Spårvägen Simförenings hemsida: http://sm2010.sparvagensim.se/press. Pressansvarig under tävlingarna är Cattis Björk cattis.bjork@sparvagensim.se eller mobiltelefon: 070-885 04 78.

Arrangör: Spårvägen Simförening

11-12 december Svenska Ungdomsmästerskapen i simning
Helgen direkt efter SM är det dags att kora de svenska ungdomsmästarna. Den anrika tävlingen Sum Sim simmas för femtionde gången.

Simmare från 88 föreningar i Sverige gör upp om ära och medaljer.

Tävlingen simmas i direktfinaler, fyra pass, två på lördag och två på söndag.  Tävlingspassen startar klockan 9.00 respektive 16.00 båda dagarna.

Pressansvarig på Sum Sim är Owe Fröberg: owe.froberg@telia.com. Ska du bevaka tävlingen på plats, anmäl dig på ovanstående e-postadress.

Arrangör: Simklubben Neptun

Webb
Har du inte möjlighet att följa tävlingarna på plats, besök Svenska Simförbundets mästerskapssida eller respektive arrangörs hemsida:

Mästerskapssidan - www.simforbundet.se/masterskap/2010/start/startsidan.html
Spårvägen Simföreninghttp://sm2010.sparvagensim.se
Simklubben Neptun - www.skneptun.se

VM-truppen till Dubai
15-19 december 2010 avgörs VM i simning i Dubai. Den svenska truppen består av 20 simmare varav en debutant.

Therese Alshammar, Täby Sim
Robin Andréasson, Mölndals ASS
Mattias Carlsson, Uddevalla Sim
Michelle Coleman, Täby Sim